عرضه و تقاضای فولادی در بورس

عرضه و تقاضای فولادی در بورس
عرضه و تقاضای فولادی در بورس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طی 6 ماه ابتدایی امسال از فروردین تا پایان شهریور معادل 6 میلیون و 410 هزار تن انواع محصولات فولادی در رینگ بورس کالا عرضه شد، در حالی که میزان عرضه این محصولات ظرف مدت مشابه در سال قبل تنها برابر...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طی 6 ماه ابتدایی امسال از فروردین تا پایان شهریور معادل 6 میلیون و 410 هزار تن انواع محصولات فولادی در رینگ بورس کالا عرضه شد، در حالی که میزان عرضه این محصولات ظرف مدت مشابه در سال قبل تنها برابر 3 میلیون و 820 هزار تن محصول بود. با وجود اینکه میزان عرضه محصولات فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا در نیمه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 68 درصدی داشت، اما این بازار روی خوش آرامش را ندید، چرا که میزان تقاضا نیز در این بازار به شدت افزایش پیدا کرد.

میزان تقاضا برای انواع محصولات فولادی در رینگ بورس کالا ظرف نیمه ابتدایی سال 98 برابر 7 میلیون و 900 هزار تن بود که این میزان با رشد 17.5 درصدی به 9 میلیون و 280 هزار تن برای 6 ماهه ابتدایی امسال رسید. این رشد قابل توجه تقاضا شامل انواع محصولات فولادی عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس کالا اعم از شمش، مقاطع و انواع ورق فولادی می شود.

 اما افزایش تقاضا از بهبود بازار مصرف نشات نگرفته است. چرا که شیوع ویروس کرونا در دنیا وایران و همچنین وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور باعث شده تا اجرای پروژه های زیر ساختی و ساخت وساز در نیمه ابتدایی امسال افت قابل توجهی داشته باشد. همچنین طبق آمار منتشر شده میزان صادرات شمش و محصولات فولادی تولید شده در کشور نیز ظرف ماه های ابتدایی امسال کاهش داشته است. بنابراین این روند مثبت تقاضا با بازار مصرف داخل و حتی رشد صادرات ارتباطی ندارد. در واقع روند مستمر کاهش ارزش پول ملی ظرف ماه های اخیر باعث شده تا موج عظیمی از نقدینگی روانه بازار های کالایی شود.

فاصله گرفتن نرخ ارز آزاد و نیمایی ظرف ماه های اردیبهشت تا اواخر تیر امسال از دیگر دلایل رشد تقاضا برای خرید از بورس کالا بود. در نهایت ظرف 6 ماه ابتدایی امسال 5 میلیون و 600 هزار تن محصول فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد که این رقم نسبت به میزان معامله ظرف مدت مشابه در سال قبل که 3 میلیون و 600 هزار تن بود افزایشی 55 درصدی داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)