علت افزایش قیمت آهن آلات

علت افزایش قیمت آهن آلات
علت افزایش قیمت آهن آلات

آهن پرایس: قیمت آهن آلات در روز گذشته در بخشی از بازار ثابت و بدون تغییر بود و نیم دیگر آن تحت تأثیر هیجانات ناشی از قطعی برق روندی افزایشی طی کرد که این افزایش قیمت بیشتر در قیمت روزانه میلگرد، نبشی ...

آهن پرایس: قیمت دیروز آهن آلات در بخشی از بازار ثابت و بدون تغییر بود و نیم دیگر آن تحت تأثیر هیجانات ناشی از قطعی برق روندی افزایشی طی کرد که این افزایش قیمت بیشتر در قیمت روزانه میلگرد، نبشی و ناودانی مشهود بود. اما همانطور که از قراین و شواهد پیداست این نوسان افزایشی تحرکی در بخش تقاضا ایجاد نکرد و خرید آهن آلات همچنان بی‌رونق بود.

در این میان بازار ارز نیز همچنان درگیر نوسانات جزئی بود به طوری که قیمت دلار به کانال 28 هزار تومانی رسید و در پایان روز به قیمت 28 هزار و 100 تومان معامله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

از نخستین روز هفته و آغاز بهمن ماه قیمت اهن الات بنای افزایش گذاشتند و در دو روز گذشته برخی مبادی فروش حتی قیمت دوم و سوم نیز اعلام کردند، البته این افزایش قیمت درحال حاضر بیشتر در مقاطع طویل رؤیت شد و جز میلگردها و نوسانات تیرآهن و نبشی‌ها، مابقی مقاطع فولادی تقریبا ثابت و بدون تغییر بودند.

طبق آنچه گفته شد قیمت میلگرد در روز گذشته در غالب مبادی فروش با افزایش 100 الی 500 تومانی عرضه شد اما تعدا معدودی از شرکت‌ها نیز ثبات قیمت داشتند و حتی برخی نیز از اعلام قیمت محصولات خود امتناع کردند.
قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها تغییر چندانی نداشته و درواقع ثابت بودند اما قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز در عمده شرکت‌ها روندی افزایشی داشت که حدود 100 الی 200 تومان ثبت شد.

همچنین قیمت تیراهن نیز مانند اکثر محصولات فولادی نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود 50 تومان با افزایش عرضه شد و در بخش شاخه‌فروشی نیز افزایش تقریبی 30 الی 40 هزار تومانی مشاهده شد. اما قیمت ورق گرم و گالوانیزه و روغنی و رنگی تقریبا در همه مبادی فروش ثابت بود و با حفظ قیمت‌های روز پیشین عرضه شدند.

با توجه به آنچه از اوضاع بازار برمی‌آید به نظر می‌رسد افزایش‌ قیمت‌ها به صورت هیجانی اتفاق افتاده و درحال حاضر در هیچ یک از فاکتورهایی که موجب نوسان قیمت روز اهن الات می‌شود، تغییر خاصی رخ نداده است و کلیه بازارهای مالی مانند هفته‌های اخیر در فاز انتظار ناشی از مذاکرات وین به سر می‌برند.

بنابراین می‌توان اینگونه اظهار کرد که این نوسان افزایشی در بخشی از بازار به تأثیر از اخبار منتشر شده در زمینه قطعی برق برخی واحدهای فولادی است که فروشندگان برای کسب سود و فروش محصولات خود در بازار راکد فعلی، به افزایش هیجانی قیمت‌ها اقدام کرده‌اند.

اما همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد درحال حاضر بازار آهن پتانسیل افزایش قیمت روزانه اهن را ندارد، زیرا مهمترین بخش بازار که تقاضای مصرف است در رکود عمیقی به سر می‎برد و برای برون رفت از این اوضاع به ثبات و سکون قیمت‌ها نیاز است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسانات هیجانی قیمت آهن آلات

برخی فروشندگان خبر قطعی برق برخی فولادسازان را دستاویزی برای افزایش قیمت محصولات خود قرار داده‌اند و با تصور اینکه احتمالا با کاهش تولید و در نتیجه کمبود محصول مواجه خواهیم شد، روندی افزایشی در پیش گرفته‌اند.

اما به طور کلی می‌توان گفت سایر عوامل مؤثر بر بازار و قیمت آهن آلات تغییرات چشمگیری نداشته و از اساس افزایش قیمت‌ها توجیه منطقی ندارد. به عنوان مثال قیمت دلار که یکی از عوامل تأثیرگذار است نوسان قابل ملاحظه‌ای نداشت همچنین گزارش‌ها هم مبین برگزاری مذاکرات برجام در مسیر پیشرفت و بهبود است.

با این اوصاف در حال حاضر عواملی که ذکر شد بیشترین تأثیر را در تعیین اوضاع بازارهای داخلی دارند و تأثیر بازارهای خارجی فعلا به شدت بازارهای داخلی نیست. در نتیجه ممکن است این روند افزایشی متوقف شده و بازار آهن دوباره ثبات پیشه کند.

تعطیلی تولیدکنندگان کوچک

به گزارش آهن پرایس، بالا رفتن نرخ مواد اولیه تبعاتی در بازارهای پایین دست دارد که محمود ارباب‌زاده مدیرعامل و عضو هیأت مدیره فولاد سفیددشت در این زمینه اظهار کرد: با کاهش میزان تولید و عرضه محصولات، حجم تقاضا نیز افزایش می‌یابد که به همین میزان قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس کاهش تولید آهن اسفنجی فولادسازان را با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه کرده که این امر کمبود یا توقف تولید را در پی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت نوردسازان در شرایط فعلی، افزود: درحال حاضر نوردسازان کمبودی در زمینه مواد اولیه ندارند و در حال تولید محصولات نهایی هستند بنابراین تا زمانی که کمبودی در بازار احساس نشود توازن قیمت‌ها به هم نمی‌خورد در کل با کاهش هر محصولی چه مواد اولیه و چه محصول نهایی، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

ارباب زاده با بیان اینکه برخی واحدهای القایی تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: کمبود آهن اسفنجی که خوراک این واحدها است و همچنین اوضاع رکودی بازار، زیان مالی در بر داشته که این واحدها را ناگزیر به تعطیلی کشانده است. بر همین اساس تولیدکنندگان را بر آن داشته برای جلوگیری از تحمیل زیان بیشتر دست از تولید کشیده و منتظر نتایج توافقات وین و تأمین گاز و برق مورد نیاز باشند.

با توجه به مشکلات موجود در جامعه در زمینه کمبود گاز و برق که دامن آن واحدهای تولیدی را گرفته است، به نظر می‌رسد بهترین راه تغییر استراتژی و ادغام واحدهای کوچتر برای جلوگیری از تعطیلی این واحدها است. ظاهرا در این صورت می‌توانند به تولیدات خود ادامه دهند و مشکلی در تأمین هزینه‌ها نداشته باشند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (6)

  • علی
    علی1400/11/06 - 09:56 پاسخ

    مملکت فلج آخوندی آهن میاد پایین برنج ونهاده دامی میره بالا میره روغن میاد پایین گوشت وقندحبوبات بالا میره باید یک جورایی از این باتلاق. فرار کنیم زندگی برای ماکارگرهای بیکار که خرج خانواده رانمی تونیم بدیم باید بمیریم. نه صدامون به جایی میرسه

  • کاسب
    کاسب1400/11/05 - 16:22 پاسخ

    قیمت آهن بالا نیست این پول ماست که بی ارزش میشه روز به روز

  • حسین
    حسین1400/11/05 - 14:03 پاسخ

    کسبه محترم وتولیدکنندگان ارجمند با هربهانه ای قیمت را افزایش لیوانی افزایش میدهند ولی درزمان کاهش قاشقی کاهش میدهند، واینهم بیانگربی دروپیکر وبی صاحب وناظربودن بازارتولیدوعرضه میباشدواینکه مصرف کننده مظلوم واقعی این جنگ نابرابرو غیر انسانی است و هیچکس ازاوحمایت نمیکند.

  • هاشم حسین پور
    هاشم حسین پور 1400/11/05 - 10:46 پاسخ

    ,میگم کسی قیمت میلگرد ۱۶ نداره ۱۲ متری؟؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/02/08 - 09:12

      جهت اطلاع از قیمت های روز با کارشناسان ما در تماس باشید شماره تماس:02150103

  • علی
    علی1400/11/05 - 09:18 پاسخ

    تقاضا که نیست توی بازار قیمت تیراهن حباب داره کلا قیمت آهن آلات حباب داره