فولاد، بنیان مهم اقتصاد

فولاد، بنیان مهم اقتصاد
فولاد، بنیان مهم اقتصاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار فولاد، به اظهارات کارشناسان، تشدید نا اطمینانی‌، تحریم‌ های بی‌ سابقه، کاهش درآمد های نفتی، شرایط مالی دولت و کم‌ رمقی سمت تقاضا به ‌عنوان عواملی شناسایی شده ‌اند که می‌ توانند رشد اقتصادی ایران را در...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار فولاد، به اظهارات کارشناسان، تشدید نا اطمینانی‌، تحریم‌ های بی‌ سابقه، کاهش درآمد های نفتی، شرایط مالی دولت و کم‌ رمقی سمت تقاضا به ‌عنوان عواملی شناسایی شده ‌اند که می‌ توانند رشد اقتصادی ایران را در چند فصل پیش‌ رو منفی کنند.

 این عوامل هم چنین می ‌توانند اثر قابل توجهی روی فعالیت صنایع از جمله صنعت فولاد داشته باشند. با در نظر گرفتن این احتمال که تقاضای داخلی فولاد بنا به دلایلی کاهش خواهد یافت، می‌ توان انتظار داشت شرایط برای صادرات محصولات فولادی تا حدودی مهیا شود، اما بنا به دغدغه‌ هایی که در ادامه مطرح می‌ کنم، ممکن است این اتفاق نیز رخ ندهد و به این ترتیب باید نسبت به آینده صنعت فولاد بیش از پیش نگران بود.

دسته ‌ای از عوامل تخریب و تضعیف رشد اقتصادی کشور ساختاری ‌اند و همواره وجود دارند اما دسته ‌ای از عوامل، محصول شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در حال حاضر هستند. مثلا تحریم و محدودیت فروش نفت که اثر مستقیم در رشد اقتصادی ایران دارند، در سه سال گذشته وجود نداشتند و اقتصاد ایران رشد طبیعی خود را داشت اما همین عوامل در سال ۱۳۹۱ باعث کندی و سپس کاهش رشد اقتصادی کشور شدند. زمانی هم که به واسطه گشایش‌ های برجام فروش نفت بیشتر شد، رشد اقتصادی دوباره افزایش یافت. با وجود این عوامل، برآورد ها حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی سال جاری بر اساس نحوه حضور ایران در برجام و نحوه همکاری کشورها، می‌ تواند بین یک درصد مثبت تا منفی پنج درصد متغیر باشد. البته این پیش‌ بینی کمی خوشبینانه است.در کنار آن یکی ‌از کلیدی ‌‌‌ترین متغیرهای اثر گذار بر رشد ‌اقتصادی، سرمایه‌ گذاری است که در چند دهه گذشته همواره به‌ عنوان یک عامل بلند مدت بر رشد اقتصادی اثر گذاشته است‌.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)