قیمت آهن در مسیر رشد

قیمت آهن در مسیر رشد
قیمت آهن در مسیر رشد

آهن پرایس: در آخرین روز هفته گذشته که بازار در حالت نیمه تعطیل بود قیمت روز آهن آلات همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد اگرچه برخی شرکت‌ها تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند اما فضای کلی بازار متلاطم و میل به افزایش...

آهن پرایس: در آخرین روز هفته گذشته که بازار در حالت نیمه تعطیل بود قیمت روز آهن آلات همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد اگرچه برخی شرکت‌ها تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند اما فضای کلی بازار متلاطم و میل به افزایش قیمت نیز مشهود بود.

بازار ارز نیز جو نسبتا آرامی داشت و نوسان چندانی مشاهده نشد. قیمت دلار در همان کانال قیمتی 28 هزار تومانی متوقف شد و در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 80 تومان به فروش رسید.

تحلیل قیمت روزانه آهن

با تحرکاتی که در چند روز اخیر در بازار آهن ایجاد شده، افزایش محسوس قیمت‌ اهن الات مشهود است، البته بیشترین رشد را قیمت میلگرد اجدار داشته است به طور مثال قیمت میلگرد آجدار سایز 14 با تجربه رشد 1/9درصدی در یک ماه اخیر روبه‌رو است و به عبارتی از 15 هزار و 348 تومان به 15 هزار و 649 تومان رسید که رشدی حدود 301 تومانی را ثبت کرده است.
اما به طور کلی در روز پنجشنبه گذشته بیشتر شرکت‌ها قیمت روزانه میلگرد را تغییری ندادند اما افزایش قیمت 50 الی 300 تومانی در بخش زیادی از شرکت‌ها مشاهده شد.

اما فروشندگان نبشی و ناودانی ثبات پیشه کردند و قیمت محصولات خود را بدون تغییر عرضه کردند و فقط افزایش قیمت در شرکت ناب تبریز مشاهده شد که حدود 50 تومان بود.

ثبات در کلیه مبادی فروش در قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز مشهود بود اما یک شرکت با افزایش 100 تومانی محصولات خود را عرضه کرد. قیمت روز تیراهن نیز در کنار ثبات در برخی مبادی فروش، در بخش کیلوفروشی افزایش 100 الی 250 تومانی را تجربه کرد همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در برخی شاخه‌های پرفروش افزایش 20 الی 60 هزار تومانی داشت.

همانطور که مشخص است در روز پنجشنبه با اینکه آهن فروشی‌ها در حالت نیمه تعطیل قرار دارند، میل به افزایش قیمت محصولات فولادی موج می‌زد اما آنچه در این اوضاع قابل توجه است این است که افزایش قیمت‌ها به افزایش متقاضی مصرف منجر نشده است.

به عبارتی به دلایل متعددی از جمله عدم نقدینگی خرید اهن الات با هدف مصرف همچنان راکد است و تناسبی با میزان افزایش قیمت‌ها ندارد و ممکن است با کمی تأخیر سوار بر موج افزایش قیمت‌ها شده و رو به خرید اهن بیاورند همچنین به نظر می‌رسد این اگر تقاضای خریدی هم هست تقاضای سرمایه‌ای و خریداران کلان هستند و خریدار خرد و کوچکی به آن صورت مشاده نمی‌شود.

همجنین براساس آمار موجود از تالار صنعتی آنچه در بورس کالای هفته گذشته افتاد افزایش زنجیره‌وار و به هم واسته قیمت شمش و مقاطع فولادی بود، به این صورت که با افزایش قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا، نوردکاران نیز برای جلوگیری از زیان مالی و کسب سود بیشتر قیمت محصولات خود را افزایش دادند و به نظر می‌رسد در این هفته نیز همین روند ادامه داشته باشد.

طبق گزارش‌ها امروز نیز حدود37 هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی از قبیل تیراهن، ناودانی، میلگرد ساده، میلگرد کلاف، شمش، ورق گالوانیزه و ... می‌شود. کف قیمتی شمش عرضه شده حدود 14 هزار و 965 تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با آخرین عرضه حدود 2.7درصد افت قیمت داشته است.

در بورس کالای هفته گذشته شرکت‌های بازرگانی متقاضی شمش بودند و به صورت کلان خرید می‌کردند که همین امر منجر به افزایش قیمت این محصول و در نهایت به افزایش قیمت سایر محصولات فولادی نیز منجر شد که احتمال دارد این هفته هم همان روال ادامه بیابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: خروج نسبی بازار آهن از رکود

در زمینه مذاکرات نیز می‌توان اینگونه ابراز کرد که در مجموع خبرهای منتشره شده در این زمینه مثبت و امیدبخش است و طرف‌های مذاکره‌کننده با توقفی کوتاه به کشورهای خود بازگشته‌اند تا با دریافت مشورت و برخی مسائل سیاسی، در زمینه مذاکرات برجام تصمیمات سریع‌تر و بهتری اتخاذ کنند.

افزایش قیمت اهن در پی افزایش نرخ گاز

 به گزارش آهن پرایس، قطعی گاز و برق چالش بزرگی است که همه بخش‌های کشور به ویژه صنایع فولادی را درگیر خود کرده است. در همین زمینه کریم سلمانپور مدیرعامل فولاد آتیه خاورمیانه اظهار کرد: اگرچه کمبود انرژی و قطعی آن در واحدهای تولیدی به مانع بزرگی تبدیل شده  و خساراتی را برای این واحدهای در پی داشته است اما تولید میلگرد و شمش و مابقی محصولات فولادی همچنان درحال تولید است در شور مشکلی در این زمینه و کمبودی نخواهیم داشت.

وی در ادامه بیان کرد: پس از بحران کمبود برق در تابستان گذشته، افزایش نخ برق رخ داد و پیش‌بینی می‌شود با قطعی گاز در این ایام، در سال آینده نیز افزاش قیمت گاز را تجربه کنیم.

مدیرعامل فولاد آتیه خاورمیانه ابراز کرد: افزایش قیمت گاز و برق در کنار برخی هزینه‌های که در زنجیره تولید وجود دارد، ناگزیر به افزایش قیمت مقاطع فولادی منجر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)