قیمت گذاری آهن متأثر از چند عامل

قیمت گذاری آهن متأثر از چند عامل
قیمت گذاری آهن متأثر از چند عامل

یکی از مشکلاتی که تا حدودی با بازار آهن با آن دست و پنجه نرم می کنند، نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی می باشد و با آنکه این صنعت همچنان از اصول و قیمت های جهانی تأثیر می پذیرد اما می توان گفت عوامل داخلی نیز بر آن اثرگذار می باشد؛ که همین امر ...

یکی از مشکلاتی که تا حدودی با بازار آهن با آن دست و پنجه نرم می کنند، نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی می باشد و با آنکه این صنعت همچنان از اصول و قیمت های جهانی تأثیر می پذیرد اما می توان گفت عوامل داخلی نیز بر آن اثرگذار می باشد؛ که همین امر موجب نارضایتی مصرف کنندگان و نوسانات شدید قیمتی در بازار می شود.

به جرأت می توان گفت بازار فلزات یکی از بزرگترین بازارهای تولیدی و کاربردی در کشور است که تغییرات قیمتی در این بازار تاثیر بسیاری بر صنعت و بازارهای دیگر می گذارد. در وهله اول میتوان اینگونه بیان کرد که قیمت گذاری محصولات فلزی متاثر از قیمت های بین المللی است و این امر، در تمام کشورها امری پذیرفته شده و مرسوم تلقی میشود. از این رو عرضه و تقاضای جهانی، موجودی های انبار و قیمت انرژی از عوامل موثر بر قیمت فلزات هستند.

در وهله دوم به حوزه داخلی و مواد اولیه می توان اشاره کرد که نقش مهمی در قیمت گذاری ها دارد. تعیین قیمت آهن در کشور اگرچه تابعی از قیمت گذاری کشورهای CIS بوده اما چون تولیدکنندگان فولاد عمدتا شرکتهای دولتی هستند، تاثیر عوامل داخلی در این زمینه بیشتر دیده می شود. در حوزه فولاد، قیمت گذاری بر مبنای قیمت شمش فولاد خوزستان صورت میگیرد و در حقیقت قیمت‌‌ محصولات پایین دستی و بالادستی تابع این محصول است.

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، این را نباید فراموش کرد که در زمینه قیمت گذاری تمام فلزات مشکلات خاصی وجود دارد از جمله قیمت گذاری دستوری که گاهی موجب رکود در بازار می گردد. تجربه سایر کشورها در این زمینه نشان میدهد که انتخاب بازار آزاد میتواند بهترین رویکرد باشد؛ زیرا واقعی سازی قیمتها موجب شفافیت و سلامت بازار میشود. این امر در نهایت موجب رونق واحدهای پربازدهتر خواهد شد که در نهایت رقابت پذیری صنایع پابرجا در عرصه بازار را تقویت کرده و حضور آنها در بازارهای صادراتی را پررنگ تر میکند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)