قیمت گذاری دستوری در بازار آهن

قیمت گذاری دستوری در بازار آهن
قیمت گذاری دستوری در بازار آهن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن،کارشناسان بازار سرمایه اثر قیمت گذاری دستوری وزارت صمت بر صنعت آهن و فولاد و بازار سرمایه را بررسی کردند.در سالهای اخیر زبانه های آتش قیمت گذاری دستوری صرفا دامن گیر بازارهای کالایی نشده بلکه سهامداران صنایع مختلف فعال در بورس...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن،کارشناسان بازار سرمایه اثر قیمت گذاری دستوری وزارت صمت بر صنعت آهن و فولاد و بازار سرمایه را بررسی کردند.در سالهای اخیر زبانه های آتش قیمت گذاری دستوری صرفا دامن گیر بازارهای کالایی نشده بلکه سهامداران صنایع مختلف فعال در بورس اوراق بهادار مانند صنایع فولاد، سنگ آهن، پتروشیمی، خودرو هم از آن متاثر شده اند.

حالا در تازه ترین رویداد،وزارت صمت اقدام به قیمت گذاری آهن و به نوعی دستکاری در صنعت فولاد و آهن کشور کرده است.اقدامی که به اعتقاد کارشناسان آینده بازار آهن را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. به اظهارات تحلیل گران و کارشناس بازار آهن،  تجربه قیمت گذاری دستوری به طور کلی شکست خورده است و این موضوع را به وضوح در صنعت خودروسازی شاهد هستیم، یعنی جایی که قیمت مصوب موجب ضرر و زیان صنعتی به بزرگی صنعت خودرو شده است. صنعت تولید فولاد و آهن در ایران هم از این منظر با صنعت خودروسازی قابل قیاس است.

از این رو  تا ۱۰ سال پیش، ما وارد کننده فولاد بودیم اما به برکت شفافیتی که در بورس کالا ایجاد شده و برای صنعت فولاد سود آوری به همراه داشته است، حالا ما یک صادرکننده بزرگ در صنعت فولاد و آهن هستیم. به این ترتیب، تلاش مجدد برای دستوری کردن قیمت ها در صنعتی که ده ها هزار فعال و دست اندر کار دارد، قطعاً راه به جایی نمی برد و نه فقط برای این صنعت، که برای کلیت اقتصاد ایران هم نگران کننده است.

بازار آهن بخش بزرگی از معاملات بازار سهام و بورس کالا را تشکیل می‌دهد و این بخش از معاملات از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار می باشد . در این میان تجربه نشان داده که قیمت گذاری کالاهای استراتژیک توسط وزارت صمت نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد و به رانت در آن بخش می‌انجامد.  اقدامات اشتباه در وزارت صمت باعث ایجاد بحران در آینده بازار آهن خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)