لطمه بر پیکره صنعت فولاد کشور

لطمه بر پیکره صنعت فولاد کشور
لطمه بر پیکره صنعت فولاد کشور

به گزارشات کارشناسان آهن پرایس طی سخنرانی های صورت گرفته سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد چنین بیان داشت که: چندین مورد باعث لطمه زدن بر پیکره صنعت فولاد کشور میشود که مهم ترین آنها تحریم ها و ...

به گزارشات کارشناسان آهن پرایس طی سخنرانی های صورت گرفته سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد چنین بیان داشت که: چندین مورد باعث لطمه زدن بر پیکره صنعت فولاد کشور میشود که مهم ترین آنها تحریم ها و سپس خام فروشی میباشد. وی تنها راه خلاصی از این شرایط را ایجاد ارزش افزوده میدانست و در ادامه چنین بیان داشت که کشور ژاپن به واسطه ی استفاده از همین روش توانسته جز اقتصادهای برتر جهان باشد. این کشور با واردات مواد اولیه و ایجاد ارزش افزوده ی بالا بر روی محصول نهایی تولیدی همچون تیرآهن، میلگرد آجدار و ... توانسته در این جایگاه اقتصادی قرار بگیرد.

شهرستانی در ادامه افزود: نباید برای بهبود شرایط اقتصادی تنها به صنعت نفت تکیه کنیم. ما توانسته ایم با افزایش تولیدات محصولات فولادی نظیر نبشی، تیرآهن، میلگرد و ... از 25 میلیون تن به 27 میلیون تن گامی در جهت بهبود شرایط اقتصادی برداریم. وی خاطر نشان کرد که نحوه ی گذاشتن عوارض بر روی محصولات وارداتی به شکل پلکانی میباشد؛ به این معنا که عوارض بر روی محصولات کامل شده در پورسه تولید همچون ورق، میلگرد ، تیرآهن .....سنگین تر از عوارض بر روی قطعات است زیرا این قطعات ایجاد اشتغال میکنند. این روند در صادرات کاملا بالعکس بوده یعنی صادر کردن مواد خام عوارض سنگین تری را نسبت به محصولات نهایی دارد.

شهرستانی طی صحبت هایش به این نکته نیز اشاره کرد که ظرفیت تولید فولاد ما 30 میلیون تن میباشد ولی ما قادر به تولید تنها 27 میلیون تن فولاد بوده ایم که دلیل این کاهش تولید را میتوان عوامل متعددی دانست که از جمله ی این عوامل میتوان به 2عامل مهم اشاره کرد: 1) نداشتن بازار فروش 2) کمبود مواد اولیه.

دلیل کمبود مواد اولیه را میتوان عدم تمایل معدنی ها به فروش مواد اولیه در داخل کشور به دلیل قیمت پایین تر نسبت به خارج از کشور دانست؛ همچنین پرداخت نکردن به موقع مشتریان انگیزه ی آنها را برای فروش در داخل کشور کاهش داده است. اما مقصر اصلی تمامی این نا به سامانی ها را میتوان دولت دانست. دولت با سیاست گذاری نادرست در خصوص قیمت، باعث ایجاد نارضایتی های فراوانی شده است. در حال حاضر قیمت تصویب شده شمش توسط دولت از قیمت جهانی بسیار پایین تر است.

دولت با قیمت گذاری های پایین سبب کاهش سود فولادی ها شده است؛ در نتیجه آنها نیز در پرداخت های خود دچار مشکل شده اند. همچنین دولت با ایجاد فشار بر روی فولاد خوزستان سعی در پایین نگه داشتن قیمت ها دارد که همین امر موجب کاهش انگیزه فروش در داخل کشور میشود. شهرستانی در ادامه بیان کرد تنها راه خلاصی از این شرایط نزدیک کردن قیمت شمش فولاد به قیمت بین المللی است. در این صورت قیمت سنگ آهن در داخل بالاتر بسته میشود و در نتیجه فولادی ها دیگر در پرداخت بدهی های عقب افتاده ی خود مشکلی ندارند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • م ح
    م ح1398/07/24 - 10:29 پاسخ

    درحال حاضر حل برون رفت از این وضعیت پایین آوردن قیمت هاست. ..دولت باید کاری کند که خرید عموم مردم متناسب با درامدشان باشد....ما کاری به سود کردن آقایان نداریم....مردم ولی نعمت هستند نه آقایان دنبال جیب خودشان