لغزندگی قیمت ها در بازار آهن

لغزندگی قیمت ها در بازار آهن
لغزندگی قیمت ها در بازار آهن

آهن پرایس: وضعیت بازار آهن طی هفته گذشته به گونه ای بود که با وجود روند نزولی قیمت های جهانی و ثبات نسبی نرخ ارز و از سوی دیگر عدم تقاضای واقعی در بازار، با دریافت سیگنال افزایشی از سوی بورس کالا نرخ پایه شمش از سوی فولادی ها افزایش یافت و همین مسئله منجر به ایجاد...

آهن پرایس: وضعیت بازار آهن طی هفته گذشته به گونه ای بود که با وجود روند نزولی قیمت های جهانی و ثبات نسبی نرخ ارز و از سوی دیگر عدم تقاضای واقعی در بازار، با دریافت سیگنال افزایشی از سوی بورس کالا نرخ پایه شمش از سوی فولادی ها افزایش یافت و همین مسئله منجر به ایجاد التهاب در بازار آهن شد. روند قیمت ها به گونه ای بود که میانگین قیمت میلگرد آجدار 14 حدود 400 تومان افزایش یافت و در پایان هفته 15 هزار و 453 تومان اعلام شد؛ از سوی دیگر قیمت شمش بورس با شمش صادراتی در حال حاضر چیزی حدود 500 تومان فاصله دارد.

طی مدت زمان هفته ای که گذشت، فاصله قیمتی که میان میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا ایجاد شده است به 4 درصد رسید که با درنظر گرفتن هزینه های حمل و نقل و همچنین هزینه های تولید، این فاصله قیمتی برای نوردکاران رضایت بخش نیست؛ از این رو پیش بینی ها حاکی از آن است که در صورت توانایی بازار در برابر افزایش قیمت ها، تولیدکنندگان میلگرد از فرصت استفاده کرده و به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کنند.

از طرفی مبنای پایه قیمت میانگین هفتگی شمش CIS که در مدت زمان ذکر شده اعلام شد، تقریبا با ثبات همراه بود، از این رو طبیعتا در هفته جاری نرخ پایه نباید با رشد قابل توجهی مواجه شود اما مصاحبه ای که با عضو هیئت مدیره انجمن فولاد صورت گرفته است، نشان دهنده آن است که فولادی ها با عنوان کردن دلایل رشد هزینه ها، همچنان به دنبال افزایش قیمت ها می باشند.

از سوی دیگر مشاهدات صورت گرفته در رابطه با مذاکرات وین، حاکی از آن است که در حال حاضر اخبار مثبتی از این مذاکرات شنیده نمی شود و حتی دور از انتظار است که در دور جدید این مذاکرات که مقرر شده است به زودی برگزار شود نیز توافقاتی صورت گیرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات نسبی روز گذشته قیمت آهن

با توجه به فضای انتخاباتی ایجاد شده در کشور نیز بعید است که در هفته جاری با تغییرات زیادی در حوزه ارز روبه رو شویم و نوسانات نرخ دلار در محدوده 23 الی 24 هزارتومان خواهد بود. مقاومت در برابر اصلاح قیمت ها نیز نتیجه ای است که از تحلیل های صورت گرفته بر قیمت های جهانی دیده می شود و در این میان حتی در بسیاری از نقاط از جمله اروپا و آمریکا بخش تقاضا همچنان از قیمت های حال حاضر حمایت می کند.

در مجموع می توان نتیجه گرفت که استمرار در افزایش قیمت پایه شمش در بورس کالا و حتی بالاتر رفتن این نرخ از نرخ های صادراتی، از طرفی موجب افزایش قیمت میلگرد شد و از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار در مقابل این روند ناتوان است، حاشیه سود نوردکاران تحت تاثیر افزایش مستمر قیمت شمش با کاهش زیادی مواجه شده است.

در نهایت پیش بینی می شود هفته جاری با ثبات و حتی شیب اندک کاهشی با توجه به قیمت پایه شمش در بورس باشیم. این احتمال در صورتی محقق خواهد شد که در بازار ارز اتفاق خاصی رخ ندهد و یا فولادی ها در جهت تداوم افزایش نرخ شمش دست به اقدامات جدیدی نزنند. لازم به ذکر است که با وجود شرایط فعلی نمی توان انتظار رونق در کوتاه مدت  در بازار مقاطع طویل فولادی را داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)