محصولات فولادی و شمش در بورس کالا

محصولات فولادی و شمش در بورس کالا
محصولات فولادی و شمش در بورس کالا

آهن پرایس: در روزهای اولین ماه پاییز معاملات شمش و همچنین محصولات فولادی در رکود به سر می برد از سوی دیگر ریز نوسانات کاهشی نرخ ارز در روزهای پیشین به این رکود دامن میزند. شایان ذکر است بازار شمش اوضاع بهتری نسبت بازار مقاطع فولادی دارد و نوردکاران حتی در رکودی ترین حالت نیز...

آهن پرایس: در روزهای اولین ماه پاییز معاملات شمش و همچنین محصولات فولادی در رکود به سر می برد از سوی دیگر ریز نوسانات کاهشی نرخ ارز در روزهای پیشین به این رکود دامن میزند. 

شایان ذکر است بازار شمش اوضاع بهتری نسبت بازار مقاطع فولادی دارد و نوردکاران حتی در رکودی ترین حالت نیز نمی توانید خط تولید خود متوقف کنند و این چنین است که حداقل خریدی در بازار شمش جریان دارد. خوش خبریی که اخیرا به گوش می رسد مسئولان دولتی طرح تولید مسکن را با اهتمام پیگیری می نمایند و چنانچه این طرح کلید بخورد و فعالیت های آن از سرگرفته شود می تواند بر بازار فولاد اثر مثبتی وارد آورد و بازار آهن نیز رونق یابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عرضه محصولات فولادی در بورس

ریز نوسانات کاهشی نرخ ارز در روزهای گذشته تاثیرات خود را بر بازار مقاطع فولادی گذاشته است و نرخ مقاطع فولادی نیز به طور تقریبی به سوی تعدیل قدم برمیدارد همچنین در بازار عرضه شمش در بورس کالا نیز در حالیکه شش هفته مداوم نرخ شمش کاهشی بود در این هفته افزایشی شد.

طبق تحلیل اهن پرایس در روز گذشته میزان عرضه های شمش فولادی در بورس کالا بالغ بر 185 هزار تن بود و در معاملات ابتدایی خریداران 185 هزار تن را ثبت تقاضا کردند که این رقم، رقمی قابل توجه است اما در نهایت امر از این میزان فقط 70 هزار تن شمش فولادی خریداری شد که معادل 45 درصد حجم عرضه ها می باشد. 

با توجه به اینکه در ابتدای امر میزان تقاضا خیلی بیشتر بوده و در نهایت فقط 45 درصد از این میزان به مرحله ثبت نهایی رسیده است  و این حالت در هفته های پیشین نیز رویت شده بود، برخی فعالان صنعتی گمانه زنی هایی بر این اساس دارند که برخی درخواست ها بر اساس هماهنگی نوردکاران و فولادسازان فیک بوده و صرفا در جهت ایجاد جو روانی مثبت و جلب خریدار و افزایش نرخ رشد معاملات شمش فولاد است. البته این صحبت صرفا یک حدس و گمان است و در مورد صحت و عدم صحت آن نمی توان اظهار نظر قطعی داشت. 

در روز گذشته در عرضه های بورس کالا نرخ پایه شمش فولاد در محدوده ی 12 هزار و 470 تومان تا 13 هزار و 50 تومان به ازای هر کیلوگرم قرار داشت. به طور کلی نرخ پایه شمش فولاد از اواسط مرداده ماه سال جاری در مسیر کاهشی قرار گرفت و نرخ حداقلی این محصول در اواسط مرداد ماه  روی 13 هزار و 420 تومان  بود که اواسط مهر ماه به 12 هزار و 229 تومان کاهش یافت، با همین مقایسه مشخص می شود که نرخ پایه شمش در طول چند هفته کاهش 9 درصدی داشته است که در هفته جاری این کاهش قیمت متوقف شد و نرخ پایه شمش  حدود 170 تومان افزایش یافت. 

اخیرا شیوه ی قیمت گذاری شمش فولاد تغییر کرده است و دیگر نرخ ارز نیمایی و بهای شمش فولاد صادراتی کشور به نرخ ارز نیمایی و بهای شمش فولاد صادراتی وابسته نیست اما همچنان نوسانات نرخ ارز نیمایی و آزاد در رفتار هیجانی معامله گران موثر است و می تواند موثر باشد که معامله گر خرید کند یا خرید خود را به زمان دیگری موکول کند. بنابراین می توان اظهار داشت هر چند که نرخ ارز نیمایی وآزاد کما فی سابق نمی تواند بری قیمت گذاری شمش اثر گذارد اما به صورت غیر مستقیم بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. 

قیمت ارز در بازار آزاد در روزهای ابتدایی هفته روند کاهشی داشت اما در روز گذشته ریز نوسانی افزایشی را در پیش گرفت  و کانال 27 هزار تومان مقاومت خود را حفظ کرد اما بازارهای صادرات کشور نیز رونق چندانی نداشت، این دو سیگنال به موازات هم بر عمق رکود بازار داخل موثر بوده است که در نتیجه این رکود در شمش و محصولات فولادی رویت می شود. اما از آنجایی که تولید کنندگان شمش تولید را متوقف نمی کنند در نتیجه عمق رکود در بازار فولاد بیشتر از شمش خواهد بود. 

لازم به ذکر است با نزدیک شدن به فصل سرما بر اساس تجربه رکود بازار مقاطع طویل فولادی کشور عمیق تر خواهد شد چرا که غالبا رونق بازار مقاطع طویل فولادی در فصل بهار و تابستان است، البته در سال جاری که با افت شدید ساخت و ساز در بخش مسکن منجر شد این بازار در این فصول نیز رونق چندانی نداشته باشد. در ماه های کنونی با مطرح شدن طرح جهش مسکن و اهتمام دولت در جهت  پیگیری آن می توانیم در جهت بهبود اوضاع بازار امیدوار باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)