مدیریت نوین بازار فولاد

مدیریت نوین بازار فولاد
مدیریت نوین بازار فولاد

آهن پرایس: پیشنهاد اخیر مجلس در رابطه با قیمت گذاری دستوری از نکات مثبت بسیاری برخوردار است؛ اما در یک تبصره نگرانی های خاصی در آن نهفته است که ترس از قیمت گذاری دستوری به شیوه ای جدید اما قانونی را در بردارد که در...

آهن پرایس: پیشنهاد اخیر مجلس در رابطه با قیمت گذاری دستوری از نکات مثبت بسیاری برخوردار است؛ اما در یک تبصره نگرانی های خاصی در آن نهفته است که ترس از قیمت گذاری دستوری به شیوه ای جدید اما قانونی را در بردارد که در تاریخ بازار فولاد بی سابقه بوده و عدم کارآیی آن در بازاری همچون خودرو اثبات شده است.

مضرات قیمت گذاری دستوری به قدری برجسته شده که هیچ فرد یا گروهی حاضر به دفاع از این شیوه نرخ گذاری نیست، اما بسیاری از تصمیم سازان اقتصادی گویا اشرافی بر قیمت گذاری دستوری و شیوه های نوین آن ندارند. در طرح اخیر پیشنهادی مجلس در جهت مدیریت بازار فولاد، ردپای نرخ گذاری دستوری با اعمال ایجاد سقف و کف قیمت ها قابل رهگیری است.

توجه نمایندگان به بازار فولاد قطعا نکته مثبتی است، اما دخالت در قیمت ها آن هم در شرایطی که در اوج نرخ قرار داریم و تغییر در ویژگی های بازار قطعی و غیرقابل کتمان است، پذیرفتنی نیست.این در حالی است که این طرح پیشنهادی مخالف ماده 17 و 18 قانون ابزارهای مالی است و نقش بورس کالا را زیر سوال می برد.

در ماه ها و سال های گذشته قیمت گذاری دستوری را بارها به شیوه های مختلف تجربه کرده ایم وهربار قیمت گذاری دستوری شیوه خود را تغییر داده و دقیق تر آن را به روز کرده است.این فرآیند هنوز ادامه دارد و سر از طرح پیشنهادی مجلس برای مدیریت بازار فولاد درآورده است آن هم در شرایطی که بیشتر نمایندگان به وضوح از  این طرح (قیمت گذاری دستوری) انتقاد می کنند، ولی باید عنوان کرد که قیمت گذاری دستوری در حال تغییر چهره است.

تبصره 2 از ماده (1) پیشنهادی مجلس اگر اصلاح نشود امکان نرخ گذاری دستوری را در ذات خود نهفته دارد آن هم در شرایطی که برای مدیریت یک بازار در حال قانون نویسی هستیم که خلاف تجربیات جهانی است. اینکه درون یک طرح پیشنهادی یک تبصره خاص مخفی شده و در متن از قیمت گذاری دستوری انتقاد شده ولی شیوه جدیدی از همین نرخ گذاری دستوری به اهالی مجلس ارائه می شود، از ویژگی های خاصی است که تاکنون سابقه نداشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)