مزایای عرضه فولاد در بورس

مزایای عرضه فولاد در بورس

عرضه محصولات فولادی در بورس کالا موجب شکل‌گیری مکانیسم عرضه و تقاضا و حذف قیمتگذاری دستوری خواهد شد؛ همچنین امکان رهگیری قیمت، تعداد مشتریان و نیز میزان مالیات‌ها نیز شفاف‌سازی می‌شود...

آهن پرایس: نخستین روز هفته بازار آهن در آرامش نسبی به سر برد، به طوری که قیمت آهن آلات عمدتا ثابت اعلام شد و نوسانات پراکنده‌ای نیز در برخی مبادی فروش مشاهده شد؛ با این اوصاف تقاضا همچنان پایین بود و معاملات چندانی نیز رقم نمی‌خورد.

بازار ارز نیز نوسان چشمگیری نداشت و شاهد توقف نرخ دلار در کانال 35 هزار تومانی بودیم. در پایان روز گذشته هر دلار در بازار آزاد حدود 35 هزار و 460 تومان به فروش رسید.

نوسانات روزانه بازار آهن آلات

اکثر کارخانه‌ها روز گذشته قیمت روز میلگرد را ثابت اعلام کردند و تنها چند کارخانه کاهش قیمت 50 الی 300 تومانی اعمال کردند. نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم در غالب کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند و تنها در چند شرکت آریان فولاد، منظومه و ... کاهش 100 الی 300 تومانی داشتند.

قیمت قوطی آهن نیز مانند سایر محصولات بود به طوری که علاوه‌بر ثبات در غالب کارخانه‌ها کاهش 100 تومانی نیز داشت، اگرچه پروفیل یاران با افزایش 100 تومانی اعلام قیمت شد. لوله‌های داربستی، گازی، مبلی و ... نیز در کلیه کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما برخی شاخه‌های تیر ذوبی و تیرآهن کرمانشاه 10 الی 130 هزار تومان کاهش قیمت داشتند. گفتنی است قیمت ورق گالوانیزه و روغنی دیروز حدود 100 الی 500 تومان افزایش داشت اما در عین حال قیمت ورق رنگی بدون تغییر عرضه شد.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن در کارخانه‌های فولاد مبارکه و کاویان با افزایش 100 الی 500 تومانی در برخی ضخامت‌ها اعلام شد در حالی که کارخانه ورق سیاه گیلان کاهش 300 الی 600 تومانی داشت.

لغو قیمتگذاری دستوری در بورس

حسن میثمی کارشناس بورس کالا عرضه محصولات فولادی در بورس کالا را موجب شکل‌گیری مکانیسم عرضه و تقاضا و حذف قیمتگذاری دستوری دانست و اظهار کرد: عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس تأمین منافع دولت و سهامداران را در پی خواهد داشت. از طرفی دیگر امکان رهگیری قیمت، تعداد مشتریان و نیز میزان مالیات‌ها شفاف‌سازی می‌شود؛ قابل ذکر است که غالب صنایع بزرگ در جهان به بورس‌های کالایی بزرگ وارد شده‌اند.

این کارشناس در ادامه گفت: هنگامی که محصولات فولادی در بورس عرضه می‌شود آمار خریدها و تناژ محصولات و حتی مبدأ و مقصد آنها نیز قابل دسترس و بررسی خواهد بود. هنگامی که معاملات در بیرون از بورس انجام می‌گیرد امکان شناخت فروشنده و خریدار چندان میسر نیست که با اجرای برنامه درست توسط وزارت صمت در انجام معاملات شاهد فضایی شیشه‌ای خواهیم بود.

میثمی بیان کرد: با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا قیمتگذاری محصولات از حالت دستوری خارج شده و براساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

گفتنی است رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی که با تشکل‌های این بخش‌ها داشت، برای عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا مُصر بود.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که روز گذشته حدود 82 هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه شده بود که کل حجم عرضه شده به فروش رسید. قیمت هر کیلو آهن اسفنجی حدود 8 هزار و 119 تومان برآورد شد که بیانگر کاهش 10 درصدی این محصول در مقایسه با آخرین عرضه بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود نگران‌کننده در بازار آهن

همانطور که اخبار آن هفته گذشته منتشر شد بر مبنای بخشنامه وزارت صمت و اطلاعیه بورس کالا تنها تولیدکنندگان شمش و اسلب امکان خرید آهن اسفنجی از بورس کالا را دارند که همین امر به کاهش میزان معاملات این محصول در بورس روز گذشته منجر شد.

گفتنی است که میزان تقاضای آهن اسفنجی حدود 1/5 برابر بود که حجم آن 125 هزار و 500 تن برآورد شد؛ همچنین آهن اسفنجی برخی شرکت‌ها مانند فولاد شادگان به 7 هزار تومان رسید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)