مزیت ورود صنعت فولاد به بورس کالا

مزیت ورود صنعت فولاد به بورس کالا
مزیت ورود صنعت فولاد به بورس کالا

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، ورود فولاد به بورس کالا دو مزیت اساسی داشت و آن نزدیک شدن قیمت ها به حاشیه بازار و در ادامه انتقال سود از واسطه به تولید می باشد که همین امر انگیزه ای برای ورود بخش خصوصی به صنعت فولاد کشور شد. دکتر بهرام سبحانی رئیس ...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، ورود فولاد به بورس کالا دو مزیت اساسی داشت و آن نزدیک شدن قیمت ها به حاشیه بازار و در ادامه انتقال سود از واسطه به تولید می باشد که همین امر انگیزه ای برای ورود بخش خصوصی به صنعت فولاد کشور شد. 

دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با این موضوع بیان کرد: قبل از راه اندازی بورس کالا در شهریور سال ۸۲، فولاد از طریق وزارت بازرگانی قیمت گذاری  میشد که این امر موجب شد تا تفاوت قیمت قابل توجهی میان قیمت درب کارخانه و قیمت های کف بازار ایجاد گردد. این وضعیت سبب شد که واسطه گران با ترفندهایی از وزارت بازرگانی حواله خرید دریافت کنند بطوری که با قیمت های پایین خرید خود را انجام داده و با قیمت بالا در بازار به فروش برسانند. در نهایت سود این معامله مساوی با ارزش کل کالا بود که نصیب دلالان میشد و در مقابل تولیدکنندگان نه تنها سودی نمی بردند، بلکه متضرر نیز می شدند.

بهرام سبحانی اظهار داشت: از شهریور سال ۸۲ که بورس کالا راه اندازی شد و مکانیزم عرضه در بورس و کشف قیمت از طریق رقابت میان خریداران مطرح گردید، قیمت آهن آلات و قیمت محصولات فولادی از نرخ های دستوری به قیمت های حاشیه بازار نزدیک شد و در نتیجه سودی که تا پیش از این به جیب واسطه ها می رفت به تولید و تولیدکنندگان رسید. این بازگشت سود به سوی تولیدکنندگان موجب شد شرکت ها بتوانند مسیر توسعه خود را ادامه دهند و طرح های زیادی در رابطه با این موضوع پیاده سازی کنند. همچنین آنها توانستند ظرفیت های تولید خود را بالا برده و درنتیجه این امر سبب ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای حضور در صنعت فولاد گردید و آنها نیز به گروه تولیدکنندگان پیوستند. امروزه نیز به جرأت می توان گفت که زمام صنعت فولاد در دست بخش خصوصی است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)