مصرف کننده نهایی کیست؟

مصرف کننده نهایی کیست؟

به دفعات بالا در اخبار منتشر شده شاهد اختلاف نظر میان فعالان بازار آهن در مباحث ارائه شده، بوده ایم چرا که عنوان مصرف کننده نهایی به درستی برای جمع کثیری معنا نشده بود. از این رو مقصود از"مصرف کننده نهایی" که در ...

به دفعات بالا در اخبار منتشر شده شاهد اختلاف نظر میان فعالان بازار آهن در مباحث ارائه شده، بوده ایم چرا که عنوان مصرف کننده نهایی به درستی برای جمع کثیری معنا نشده بود. از این رو مقصود از "مصرف کننده نهایی" که در نوشتارها به کرات از آن یاد می شود، در درجه اول شامل صاحبان پروژه های ساختمانی و مصرف کنندگان واقعی می‌گردد، که قرار نیست کالای خریداری شده را به شخص دیگری بفروشند اما در یک تعریف جامع تر مصرف کننده نهایی شامل خریداران خُردی هستند که حلقه های انتهایی بازار را تشکیل می دهند و به بورس کالا دسترسی ندارند. این عدم دسترسی می تواند به سبب ماهیت عمده فروشی در بازار بورس و یا عدم  توانایی و یا زمانبندی خریداران خُرد در برای خرید از بورس کالا باشد.

کارشناسان بازار آهن با توجه به روند معاملات بورسی در داخل کشور اذعان داشتند که: بورس کالا دریچه ای است که اگر افراد به آن دسترسی نداشته باشند، از مزایای نرخ کنترل شده دولتی آن بی بهره خواهد ماند و به ناچار محکوم به خرید از بنکداران و یا شرکت هایی خواهند بود که پیش‌تر از منافع خرید از بورس کالا منتفع شده و امتیاز ویژه این بازار را به نفع خود پیشخور نموده‌اند و یا  حتی در بیشتر موارد مجبور می شوند متوسل به خرید از دفاتر فروش کارخانجات بخش خصوصی گردند که در اینصورت هم باز از منافع ویژه بازار تحت کنترل دولت یا بورس کالا محروم خواهند ماند. اگرچه افراد بسیاری در جامعه توانایی مالی لازم برای ورود به حوزه بورس را ندارند اما به لحاظ نسبت و فراوانی بطور کاملا مشهودی در شمار و تعداد بیشتر و در دامنه بزرگتری از شبکه مویرگی کشور در حال فعالیت هستند. 

در حال حاضر تنها بازاری که دولت توانسته در کنترل آن تا حدودی به درستی ایفای نقش نماید، همین بازار بورس کالا است و چنانچه اگر به هر دلیل، خریداری از این بازار محروم مانده و یا به آن دسترسی نداشته باشد، محکوم به رجوع به بازاری بدون هیچ کنترل و نظارت یا همان "بازار آزاد" و خارج از بورس کالا می باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)