میزان تعادل عرضه و تقاضا

میزان تعادل عرضه و تقاضا
میزان تعادل عرضه و تقاضا

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طبق آمارهای ارائه شده در ماه‌ های سپری شده سال‌ جاری تولید فولاد با وجود شیوع ویروس کرونا رشد داشته است، در مقابل صادرات این محصولات تحت تأثیر مسدود شدن مرز کشورهای همسایه و محدودیت‌های دیگر با افت همراه شده است. اما آمار نشان می‌دهد...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طبق آمارهای ارائه شده در ماه‌ های سپری شده سال‌ جاری تولید فولاد با وجود شیوع ویروس کرونا رشد داشته است، در مقابل صادرات این محصولات تحت تأثیر مسدود شدن مرز کشورهای همسایه و محدودیت‌های دیگر با افت همراه شده است. اما آمار نشان می‌دهد که محصولاتی که از صادرات جامانده‌اند وارد بازار داخل هم نشده‌اند.

بر اساس آمارها طی سه ماهه نخست سال 99 یک میلیون و 41 هزار تن شمش شامل بیلت و بلوم و اسلب به بازارهای هدف صادراتی ارسال شده است، درحالی که این رقم در بهار سال گذشته یک میلیون و 425 هزار تن بود و بدین ترتیب میزان صادرات 26.9 درصد افت کرده است. در نقطه مقابل عرضه، شاهد افزایش شدید میزان تقاضا هستیم که به‌ دلیل رشد نرخ ارز و پیش ‌بینی فعالان از تداوم این روند درماه‌ های آتی شکل گرفته است. بررسی روند تقاضا برای شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا بیانگر آن است که در ۴ ماه ابتدایی سال جاری در مجموع برای ۸۹۹ هزار و ۷۰۰ تن عرضه، برابر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تقاضا به ثبت رسید که به این ترتیب میزان تقاضا 2.5 برابر عرضه بوده است.

البته تولیدکنندگان اعتقاد دارند که تقاضای غیر واقعی و سفته بازانه دلیل اصلی افزایش چشمگیر برای خرید محصولات فولادی بوده است. تقاضای غیر واقعی که به اعتقاد برخی از کارشناسان بخشی از آن از طریق سامانه بهین یاب و خلأهای موجود در آن وارد بازار می‌شود. طبق آمارهای موجود از 28 میلیون تنی که در سال گذشته تولید شده حدود 18 میلیون تن در داخل مصرف شده است و بدین ترتیب این صنعت با مازاد 10 میلیون تنی روبه‌رو بوده است. در همین زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که تولیدکننده‌ها برای جبران کاهش درآمدهای صادراتی خود از عرضه محصول به بازار خودداری کرده‌اند تا قیمت افت نکند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)