نادیده گرفتن مصرف کننده در بازار آهن

نادیده گرفتن مصرف کننده در بازار آهن
نادیده گرفتن مصرف کننده در بازار آهن

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، کشور ما از ظرفیت‌های ویژه معدنی و انرژی بسیاری برای رشد و توسعه صنعت فولاد برخوردار است و بر همین اساس نیز شاهد هستیم که تولیدکنندگان فولاد کشور از منابع عظیم انرژی ارزان و همچنین منابع غنی سنگ آهن کشور برای تولید خود استفاده...

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، کشور ما از ظرفیت‌های ویژه معدنی و انرژی بسیاری برای رشد و توسعه صنعت فولاد برخوردار است و بر همین اساس نیز شاهد هستیم که تولیدکنندگان فولاد کشور از منابع عظیم انرژی ارزان و همچنین منابع غنی سنگ آهن کشور برای تولید خود استفاده می کنند،  یعنی بیشتر نهاده‌های تولید با قیمت داخلی و به‌صورت ریالی در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

با وجود اینکه انرژی هایی چون برق، گاز و محصولات معدنی به بهایی بسیار پایین‌تر از بازار جهانی در اختیار شرکت‌های فولادی خصولتی کشور قرار می‌گیرد و می باست قیمت تمام شده تولید فولاد در کشور ما به مراتب بسیار پایین‌تر از سایر کشورها باشد اما هم چنان شاهد رشد پلکانی و گاها نامحسوس در بازار آهن و فولاد کشور می باشیم. به بیان واضح تر این انصاف نیست که فعالان صنعت فولاد نباید توقع داشته باشند که برای تولید خود به ریال هزینه کنند اما محصولات خود را به دلار در بازار داخلی به فروش برسانند چراکه اگر شرکتی بدون استفاده از هیچ امتیازی از سوی دولت محصول خود را  تولید کرده بود، می‌توانست انتظار داشته باشد کالای تولیدی خود را در بازار آزاد به فروش برساند اما اغلب تولیدکنندگان بزرگ فولادی کشور از منابع کشور به رایگان استفاده می‌کنند. از این رو از دولت و سیاست‌گذاران کشور انتظار می‌رود از منافع بخش خصوصی واقعی و مصرف‌کنندگان نهایی تمام قد حمایت کند و گوش شنوایی برای شنیدن درد های این طیف از بازار باشد. 

در این شرایط زمانی که از دریافت تسهیلات بانکی گران‌قیمت در ایران سخن به میان می‌آید، برای تولیدکنندگان صنایع بزرگ فولادی کشور صدق نمی کند بلکه آنان در طول سالیان گذشته چنان سود کلانی را از آن خود کرده‌اند که دیگر نیازی به دریافت تسهیلات بانکی ندارند.
بدون تردید اگر این تولیدکنندگان حاضر بودند قیمت نهاده‌های تولید خود را به دلار بپردازند، می‌توانستند توقع داشته باشند که محصولات خود را نیز با احتساب دلار و قیمت‌های جهانی به فروش برسانند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • علی اقا
    علی اقا1399/03/22 - 00:00 پاسخ

    میله گرد عاجدار قزوین ،سهم مصرف کننده است.امیدوارم به موقع بیارن بیرون.

  • علی
    علی1399/03/21 - 21:21 پاسخ

    سلام در دو سال گذشته دولت توانست مردم را با دلار نیمایی همراه کند. قدرت خرید در کمترین مقدار خود قرار دارد و بازار سرمایه بدنبال بازار با یازده مطلوب است که تنها در اختیار دولت است. تا دولت و مجلس فکری به ریل گذاری اقتصادی نکنند رکود عمیق‌تر خواهد شد و توجه به مصرف کننده پاشنه آسیا ایشان خواهد بود.