نقش بورس کالا در تنظیم بازار

نقش بورس کالا در تنظیم بازار
نقش بورس کالا در تنظیم بازار

اسدالله فرشاد، کارشناس بازار فولاد طی گفتگویی با اشاره به نقش بورس کالا در تعادل قیمتی بازار آهن و فولاد کشور اظهار داشت: حدود یازده سال از تاسیس بورس کالا در کشور می گذرد و در حال حاضر بازار های کالایی کشور علی الخصوص بازار اهن و فولاد در مقایسه با پیش از تاسیس بورس شرایط متفاوت تری دارند. این کارشناس بازار در ادامه افزود: مهم ترین اتفاقی که پس از تاسیس بورس کالا رخ داد، واقعی شدن قیمت های بازار بوده است...

اسدالله فرشاد، کارشناس بازار فولاد طی گفتگویی با اشاره به نقش بورس کالا در تعادل قیمتی بازار آهن و فولاد کشور اظهار داشت: حدود یازده سال از تاسیس بورس کالا در کشور می گذرد و در حال حاضر بازار های کالایی کشور علی الخصوص بازار اهن و فولاد در مقایسه با پیش از تاسیس بورس شرایط متفاوت تری دارند.

این کارشناس بازار در ادامه افزود: مهم ترین اتفاقی که پس از تاسیس بورس کالا رخ داد، واقعی شدن قیمت های بازار بوده است. بطوری که تا قبل از ان تعیین قیمت آهن آلات و محصولات فولادی در اختیار واسطه های بازار بوده است اما پس از آن از سوی بورس کالا تعیین گردید که خود موجب افزایش سود تولید کننده ومصرف کننده نهایی شد. از جمله دلایل تاسیس بورس کالا می توان به نارسایی های بازار های سنتی، عدم وجود شفافیت های قیمتی در عرضه و تقاضا و همچنین عدم وجود تضمین تحویل کالا اشاره نمود.

وی عنوان کرد: طی این سال ها وجود بورس کالا در بازار ها موجب شده تا قیمت ها در بازار اهن و فولاد به تعادل نسبی رسد. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که بورس کالا راه حل کشف قیمت هاست و وجودش در این بازار های امری ضروریست. از جمله مزایای آن می توان به قابل رصد بودن معاملات در این بازار اشاره نمود که موجب شده تا نهاد های نظارتی و تنظیم گر کنترلی بیشتری بر وضعیت بازار داشته باشند.

اسدالله فرشاد در رابطه با حمایت بورس کالا از تولیدات داخلی اظهار داشت: در فضای غیر شفاف امکان حمایت از تولیدات نیز و این امکان بوسیله بورس وجود دارد چرا که می تواند میان عرضه و تقاضا و حمایت از تولید داخلی توازن ایجاد کند که هم در صنایع پایین دستی و هم بالادستی قابل اجرا می باشد. همچنین بورس کالا علاوه بر نقش تنظیم بازار، با داشتن ابزار های نوین می تواند در راستای تامین مالی شرکت ها حرکت کرده و از تولید کالای ایرانی حمایت کند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • مصطفی
    مصطفی1397/07/29 - 13:21 پاسخ

    مافیایی که در بورس کالا هست باعث شده قیمت اهن نسبت به ابتدای سال 96 -صدو پنجاه درصد رشد داشته باشد. این است منظور شفافیت شما.بیچاره مصرف کننده های داخلی که باید تاوان صادرات کارخانه های اهن و پرشدن جیب انها را بدهند.