نقش دولت در کنترل قیمت ها

نقش دولت در کنترل قیمت ها
نقش دولت در کنترل قیمت ها

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت پیشنهاد داد که برای بهبود تنظیم بازارها از معاملات سلف بورس کالا استفاده کند؛ بدین معنی که همواره زمان پیک مصرف کالاها مشخص می باشد و دولت می تواند در این ایام، با پیش خرید ....

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت پیشنهاد داد که برای بهبود تنظیم بازارها از معاملات سلف بورس کالا استفاده کند؛ بدین معنی که همواره زمان پیک مصرف کالاها مشخص می باشد و دولت می تواند در این ایام، با پیش خرید محصولات با قیمت مشخص برای ماه های آتی از تعادل بازار اطمینان کامل داشته باشد.

فرید موسوی با اشاره به اهمیت تعادل بازارها برای دولت و مردم بیان کرد: طی روزهای جاری همواره سخن از نظارت و بازرسی از واحدهای متخلف و گران فروشان در میان است اما موضوع مهم تر این است که نمی توان این تعداد از اصناف را که شمار انها از شاخص های جهانی نیز بالاتر است، نظارت کرد.

وی در ادامه افزود: هزینه نظارت برای تنظیم بازارها بالا می باشد. شمار زیاد اصناف در کشور موجب شده تا رفتارها کاملا سلیقه ای باشد که در برخی موارد نیز با تخلف همراه می گردد؛ از این رو استفاده از ابزارهای مالی مدرن که در دنیا تجربه شده است، می تواند راهگشا باشد. در واقع سلف معامله ای است که دو طرف را متعهد می سازد تا در یک تاریخ، با قیمت و کیفیت مشخص، اقدام به مبادله کالا نمایند. به عنوان مثال دولت می تواند از دو ماه قبل از شروع زمان پیک مصرف کالا و با فراهم نمودن شرایط برای ورود عرضه کنندگان، اقدام به خرید کالا با قیمتی مشخص نمایند تا در زمان مشخص دیگر از بابت رشد قیمت ها نگرانی نداشته باشند.

اتفاق فوق می تواند برای بسیاری از کالاها رقم بخورد و با این اقدام هم تولیدکننده می تواند محصولاتش را پیش فروش نماید و به افزایش تولید فکر کند و هم دولت یا مصرف کننده می داند که با نوسانات هیجانی وعجیب در آینده مواجه نخواهد شد. در حقیقت می توان اینگونه بیان کرد که با استفاده از این روش و ابزارهای مالی می توان از نوسانات کاذب در بازار از جمله نوسانات بازار آهن و افزایش قیمت آهن آلات جلوگیری نمود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)