نقش معادن در رشد اقتصادی

نقش معادن در رشد اقتصادی
نقش معادن در رشد اقتصادی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، یکی از مهم ‌ترین و اساسی ‌ترین پایه‌ های اقتصاد هر کشوری منابع معدنی و ذخایر زیر زمینی کشور است. نقش معادن در رشد اقتصادی هر کشوری کاملا مشهود و بهره‌ برداری از معادن کشور عامل مهمی ‌در رشد و توسعه اقتصادی است زیرا معادن تامین‌ کننده مواد اولیه...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، یکی از مهم ‌ترین و اساسی ‌ترین پایه‌ های اقتصاد هر کشوری منابع معدنی و ذخایر زیر زمینی کشور است. نقش معادن در رشد اقتصادی هر کشوری کاملا مشهود و بهره‌ برداری از معادن کشور عامل مهمی ‌در رشد و توسعه اقتصادی است زیرا معادن تامین‌ کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خود کفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش بسزایی دارند. همچنین با توجه به استقرار معادن در نقاط دور افتاده و کمتر توسعه ‌یافته کشورها، توسعه این معادن نقش عمده‌ای هم در توسعه و آبادانی مناطق مزبور، اشتغال ‌زایی، جلوگیری از مهاجرت و شهر نشینی خواهد داشت.

طبق آمار منتشره از طرف سازمان بین‌المللی کار، اشتغال هر نفر در معادن سنگ‌آهن موجب ایجاد ۱۷ شغل در صنایع مرتبط می‌شود.  ایران به دلیل وجود منابع و ذخایر طبیعی (نفت، گاز و مواد معدنی) در ردیف کشورهای غنی منابع طبیعی قرار دارد. به نحوی که در رده‌ بندی کشورهای جهان از نظر مواد معدنی جزو  ۱۵ کشور اول قرار گرفته است. بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات موجود، ایران دارای ۱۸ نوع از انواع مواد معدنی مختلف و ۵۷ میلیارد تن ذخایر احتمالی و ۳۷ میلیارد تن ذخایر قطعی است. این ذخایر حدود ۷ درصد ذخایر کلی جهان را تشکیل می‌دهد.

ارزش ذخایر معدنی ایران طبق برآوردهای اولیه ۸۰۰ میلیارد دلار است که با برنامه‌ اکتشافی جدید تا یک هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. به رغم وجود منابع غنی مواد معدنی نقش معادن در اقتصاد کشور ناچیز بوده و طبق آمارهای اعلام شده سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۷ درصد است. سنگ‌آهن مهم‌ترین بخش معدنی ایران است که براساس گزارش مرکز آمار ایران حدود۵۰ درصد ارزش افزوده بخش معدن مربوط به این بخش است و از طرفی ۶/ ۱۹ درصد اشتغال‌زایی بخش معدن ایران به معدن‌کاری سنگ‌آهن تعلق دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • یونس خاکی
    یونس خاکی1399/04/27 - 04:34 پاسخ

    چه فایده که دست یه عده سودجو است که به هیچ کسی رحم نمیکنن