نوسانات بورسی بازارآهن

نوسانات بورسی بازارآهن
نوسانات بورسی بازارآهن

نوسانات بازار بورس نگرانی هایی را به جامعه تزریق کرد که سبب گشت تا کارشناسان در رابطه با مفهوم و موقعیت آن خود را ملزم به ارائه مطالبی مرتبط با آن ببینند. از نظر آنان بورس یعنی رقابت و اولین مولفه بازار رقابت، این است که  آن صنعت در انحصار نباشد چراکه در آن صورت نمی‌توان آن...

نوسانات بازار بورس نگرانی هایی را به جامعه تزریق کرد که سبب گشت تا کارشناسان در رابطه با مفهوم و موقعیت آن خود را ملزم به ارائه مطالبی مرتبط با آن ببینند. از نظر آنان بورس یعنی رقابت و اولین مولفه بازار رقابت، این است که  آن صنعت در انحصار نباشد چراکه در آن صورت نمی‌توان آن را وارد بورس کرد. علت امر فوق هم این است که در بورس خرید و فروش‌ می بایست کاملا شفاف باشد ولی این کار به این معنی نبوده که نظام قیمت گذاری آن رها باشد زیرا وقتی انحصار بالا باشد، عرضه کننده می‌تواند پیچ عرضه را شل یا سفت کرده و قیمت‌ها را با نوسان همراه کند.

ستاد تنظیم بازار معتقد است که اگر قرار است کالایی مثل فولاد در بورس عرضه شود، باید قیمت کف و سقف آن مشخص باشد ولی در حال حاضر در بورس کالا به دلیل این که مصوبه سران در خصوص اختیارات تنظیم بازار تمدید نشده است خود مکانیزم‌های قیمت گذاری در بورس را اعمال می‌کند، یعنی اگر کالایی وارد بورس شود، با قیمت کف شروع می‌شود و سقف آن با رقابت مشخص می گردد.

زمانی که در فرمول قیمت گذاری فولاد که قیمت جهانی ضربدر ارز نیمایی است، قیمت ارز نیمایی حدود ۱۷ هزار تومان است، ولی ارز آزاد بیش از ۲۲ هزار تومان می باشد، فولادساز سعی خواهد کرد برای این که قیمتش را در آن فرمول به ارز آزاد برساند، نمودار عرضه و تقاضا را دستکاری کند. یعنی تعهدی برای این که همه تقاضا‌های بورس را پاسخ دهد، نخواهد داشت و به میزانی عرضه می‌کند که  قیمت‌ها به نرخ  لحظه ای ارز نزدیک تر شوند. ستاد تنظیم بازار در ادامه افزود: تولیدکنندگان پروفیل، خودرو، لوازم خانگی و ... باید مشخص کنند ظرفیت تولیدشان چقدر است و چه میزان می‌خواهند تولید کنند تا بر اساس میزان مصرفشان، ورق دریافت کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)