نوسانات تولید مواد اولیه

نوسانات تولید مواد اولیه
نوسانات تولید مواد اولیه

فعالان بازار آهن معتقدند که بازار سنگ‌آهن دنیا شرایط متفاوتی را پشت‌سر می‌گذارد و نوسانات روزانه، هفتگی و ماهانه آن متفاوت و متضاد است که نشان می‌دهد بازار مسیر آتی خود را به درستی نمی‌شناسد و آینده ای نه چندان روشن را در ...

فعالان بازار آهن معتقدند که بازار سنگ‌آهن دنیا شرایط متفاوتی را پشت‌سر می‌گذارد و نوسانات روزانه، هفتگی و ماهانه آن متفاوت و متضاد است که نشان می‌دهد بازار مسیر آتی خود را به درستی نمی‌شناسد و آینده ای نه چندان روشن را در پیش دارد. به‌عنوان مثال قیمت سنگ‌آهن در روز های اخیر یک درصد رشد کرده است اما رشد هفتگی آن هنوز منفی است و به میزان ۴ درصد در مقایسه با یک هفته پیش قیمت‌ها کاهش یافته است. در بازه ماهانه قیمت ۹ درصد رشد را تجربه کرده و قیمت الان ۸۸ دلار به ثبت رسیده است. 

به‌نظر می‌رسد این هفته به مراتب بهتر از هفته گذشته برای این کالا باشد و تحولات روزهای اخیر باعث شود بخشی از این افت جبران شود. قیمت سنگ‌آهن هفته قبل به ۸۳ دلار هم رسیده بود. این کاهش قیمت‌ها در شرایطی رخ داده که آمار عرضه هم آمار چندان خوبی نیست، به‌عنوان مثال براساس گزارش‌ها صادرات سنگ‌آهن از برزیل طی هفته قبل ۲۲/ ۵ میلیون تن بوده درحالی‌که در هفته قبل از آن ۲/ ۷ میلیون تن گزارش شده است یا آمار استرالیا نشان می‌دهد ۷۶/ ۱۵ میلیون تن صادرات طی هفته بوده درحالی‌که میانگین هشت هفته قبل از آن ۳۷/ ۱۶ میلیون تن گزارش شده است و همه این ها نشان می‌دهد که قیمت باید یا افزایشی میشد و یا کمتر از این ارقام کاهش پیدا می کرد.

 با این حال به‌نظر می‌رسد کرونا و نگرانی‌های تقاضای چین بر همه اتفاقات می‌چربد. نکته قابل تامل آنکه متغیرهای تاثیرگذار بر بازار از وضعیت میان‌مدت به کوتاه‌مدت تغییر یافته‌اند. پیش از این تحلیلگران بازار پیش‌بینی‌های ماهانه و سه‌ماهه را با ضریب خطای کم انجام می‌دادند، این درحالی است که اکنون این پیش‌بینی‌ها با متغیرهای بیرونی سریعی روبرو می‌شوند که قدرت ارزیابی را از تحلیلگر می‌گیرد. به‌عنوان مثال در شرایطی که انتظار می‌رفت تاثیر ویروس کرونا باعث کاهش شدید قیمت شود، اما اتفاقات جوی و فصلی در بنادر استرالیا روی طرف عرضه اثر منفی بر جای گذاشت و مانع از سقوط بازار شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • محسن فلاح
    محسن فلاح1398/12/15 - 13:12 پاسخ

    آمار صدور پروانه ساختمان برای سال آینده به شدت پایین آمده است و این یعنی سال بعد از شدت ساخت و ساز در ایران خیلی کم شده و به معنای کاهش تقاضای آهن در ایران است

  • علیرضا
    علیرضا1398/12/15 - 13:07 پاسخ

    خبر موثق دارم قیمتها تا ۳۵ درصد کاهشی میشه