نوسانات شمش فولادی در بازار آهن

نوسانات شمش فولادی در بازار آهن
نوسانات شمش فولادی در بازار آهن

از موارد مطرح شده در آخرین کارگروه بازار محصولات فولادی تعیین قیمت‌های پایه شمش فولادی بود که اعضا در نهایت پیشنهاد بورس کالا را در خصوص نرخ‌گذاری بر مبنای ۹۵ درصدی قیمت‌های صادراتی با احتساب ارز نیمایی مورد تایید قرار دادند. به عبارت ساده‌تر آخرین قیمت‌های اعلامی ...

از موارد مطرح شده در آخرین کارگروه بازار محصولات فولادی تعیین قیمت‌های پایه شمش فولادی بود که اعضا در نهایت پیشنهاد بورس کالا را در خصوص نرخ‌گذاری بر مبنای ۹۵ درصدی قیمت‌های صادراتی با احتساب ارز نیمایی مورد تایید قرار دادند. به عبارت ساده‌تر آخرین قیمت‌های اعلامی شمش فولادی صادراتی (مثلا نرخ‌های اعلامی در نشریه متال بولتن) در پایان هر هفته (روز جمعه) و همچنین متوسط هفتگی بهای نیمایی ارز به‌عنوان دو فاکتور اصلی مورد محاسبه قرار گرفته و حاصل‌ضرب این دو نرخ با احتساب ۵ درصد تخفیف به‌عنوان قیمت‌های پایه در بورس کالای ایران قرار خواهد گرفت. این در حالی است که ابطال‌ نرخ‌های پیاپی در بورس کالا از سوی وزارت صمت یا تایید قیمت‌هایی بعضا غیرمنتظره و عجیب، شرایط را به سمتی پیش برده بود که شاید استمرار آن شیوه معاملاتی دیگر ممکن نبود.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، توجه به اهمیت قیمت کشف شده برای شمش فولاد در زنجیره تولید آهن آلات ساختمانی و همچنین اثر فنی و روانی آن بر قیمت‌های سایر محصولات فولادی از ارکان مهم این بازار می باشد که همین قیمت پایه شمش فولادی برای بازار آهن  بسیار بحران‌ساز بوده است که با تمرکز بورس کالا بر این موضوع نتایج موثری را می‌توان به وضوح در نوسان نرخ در بازار آزاد مشاهده کرد. البته تغییر در شیوه نرخ‌گذاری رسمی از یک واقعیت دیگر نیز تاثیر گرفته و آن مصوبه‌ای بود که به وزارت صمت در خصوص قیمت‌گذاری اختیار تام داده بود که این مصوبه نیز تا پایان سال ۹۸ معتبر بود. 

سازمان بورس در نامه‌ای عنوان کرد با توجه به اختیارات قانونی در بستر بازار سرمایه‌، زمان اجرای این دستورالعمل را به‌صورت اختیاری تا انتهای اردیبهشت‌ماه تمدید می‌کند تا نهادهای اجرایی از زمان لازم برای تمدید این دستورالعمل برخوردار باشند. این اختیار عمل اما تا پایان اردیبهشت‌ماه نیز تمدید نشد، بنابراین عملکرد و اختیارات وزارت صمت از بار حقوقی کافی برخوردار نبود. تجمیع این موارد در کنار نوسان قیمت‌ها و زیان برخی از تولیدکنندگان آن‌هم بدون نتیجه مثبت برای مصرف‌کننده واقعی موجب شد تا فضا برای ایفای نقش بیشتر بورس کالا فراهم شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)