نگاهی نو به چالشهای تنظیم بازار

نگاهی نو به چالشهای تنظیم بازار
نگاهی نو به چالشهای تنظیم بازار

آهن پرایس: حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان اظهار داشت: در پی ورود دولت به بحث تنظیم بازار در سالهای 97 و 98 به صورت جدی کاهش قیمت محصولات فولادی پیگیری شد همچنین به میزان بسیار زیادی شمش به بازار تزریق شد در نتیجه این سیاست ها شمش...

آهن پرایس: حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان اظهار داشت: در پی ورود دولت به بحث تنظیم بازار در سالهای 97 و 98 به صورت جدی کاهش قیمت محصولات فولادی پیگیری شد همچنین به میزان بسیار زیادی شمش به بازار تزریق شد در نتیجه این سیاست ها شمش ارزان بیشتری به بازار داخلی عرضه شد. 

این سیاست آنچنان که باید و شاید کارشناسی و مدبرانه نبود و در نتیجه شمشی که می توانست در آن سالها با قیمتی حدود 400 دلار در هر تن از کشور صادر گردد با قیمتی پایین تر و حدود 300 دلار و بعضا کمتر نیز وارد بازارهای داخلی شد. نتیجه دیگری که این سیاست ها در پی داشت که شمش موجود در بازار به میلگرد تبدیل شد و میلگردها با قیمتی حدود 350 دلار صادر شد. 

در پی سیاست های دستوری دولت رقمی بالغ بر 50 دلار مستقیما به محصولات نهایی و میانی فولاد ضرر وارد کرد در حالیکه این کاری غیر کارشناسی بود چرا که دستاورد نهایی آن کاهش و کنترل قیمت و تعیین قیمت دستوری فولاد بود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : کنترل بازار فولاد با حذف دلالان

با مرور تجربه های سال 97 و 98 متوجه می شویم که دخالت دولت نه تنها مفید نیست بلکه موجب ایجاد رانت برای عده ای می گردد و در میان مدت تمام حلقه های زنجیره فولاد از این تصمیمات دستوری آسیب می بیند، بلا شک در شرایط کنونی نیز دخالت در زنجیره فولاد اثری جز آسیب در بر نخواهد داشت. 

چنانچه دولت برآن است که از بازار فولاد و مصرف کننده حمایت نماید باید در جهت کاهش هزینه های تولید برآید، نه آنکه در فصل تابستان با خاموشی های دستوری تولید را متوقف نمایند و بازار را دستخوش نوسان نمایند. 

در پی همین شرایط که ذکر شد فاطمی امین با نگاهی نو برای رفع چالشهای تنظیم بازار وارد میدان شده است. امیرصباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو بیان داشت: برنامه های وزیر جدید صمت هنوز به طور کامل نهایی نشده است و پس از دو هفته می توان در مورد آن با قطعیت اظهار نظر کرد. 

سیاستهایی جدیدی که در حال تدوین است ایده های بسیار خوبی را ارائه کرده است و بر اساس کشف قیمتی در بورس کالا و همچنین بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضای شفاف خواهد بود و هدف دولت این است که از یک الگوی سنتی به سوی یک الگوی مدرن پیش رود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)