نگرانی های بازار آهن

نگرانی های بازار آهن
نگرانی های بازار آهن

طی بررسی های میدانی انجام شده در قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا دست های پشت پرده بسیاری دخیل است. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد کشور اذعان داشت که سلاطین مختلفی در بازار فولاد وجود دارند که از رانت‌های مختلفی استفاده می‌کند که اگر دست...

طی بررسی های میدانی انجام شده در قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا دست های پشت پرده بسیاری دخیل است. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد کشور اذعان داشت که سلاطین مختلفی در بازار فولاد وجود دارند که از رانت‌های مختلفی استفاده می‌کند که اگر دست آن‌ها کوتاه شود قیمت آهن و فولاد کاهش پیدا می‌کند.

کارشناسان آهن پرایس معتقدند که با وجود به هم ریختگی بازار فولاد، آهن و افزایش غیر منتظره این محصول ما  هم چنان جزو 10 کشور اصلی تولیدکننده فولاد هم از لحاظ کیفی و هم کمی می باشیم و سالانه چیزی در حدود 27 میلیون تن محصول تولید می‌کنیم، که البته طی برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال این رقم به 30 میلیون تن در سال می رسد این در حالی است که مصرف داخلی ما چیزی در حدود 17 میلیون تن در سال می باشد. از مشکلات حوزه فولاد می توان به نظام توزیعی آن اشاره داشت که: طبق قانون اتحادیه مسئول توزیع این محصول می باشد اما با دخالت‌هایی که صورت می گیرد رانت و مفسده در آن بسیار اتفاق می افتد چرا که افراد بدون هیچ گونه پیشینه درستی  با رانت وارد این بازار می شوند در صورتی که می بایست طبق قانون از اتحادیه برای ورود به حوزه توزیع محصولات فولادی مجوز دریافت کند. با اندکی تامل می توان یکی از عوامل مهم گران شدن محصولات فولادی را با وجود تولید بیش از نیاز بازار داخل، این افراد هستند. 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فولاد نیز در این رابطه اذعان داشت که عدم حضور نماینده اتحادیه در بورس می تواند ناشی از وجود یک رانت در پشت پرده باشد چراکه کنار گذاشتن صاحب نظر حوزه فولاد یعنی یعنی عده ای نمی خواهند ما از کشف قیمت محصولات فولادی در بورس و عملکرد پشت پرده آن‌ ها با خبر شویم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)