نگرانی های صنعت فولاد

نگرانی های صنعت فولاد
نگرانی های صنعت فولاد

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، سنگ آهن ماده اصلی در تهیه فولاد محسوب می شود. به اعتقاد برخی از تحلیلگران چشم انداز قیمت سنگ آهن در ادامه سال ۲۰۲۰ رقمی در حدود ۱۰۰ دلار در هر تن خواهد بود. این رقم نسبت به گذشته تا حدودی افزایش پیدا کرده اما...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، سنگ آهن ماده اصلی در تهیه فولاد محسوب می شود. به اعتقاد برخی از تحلیلگران چشم انداز قیمت سنگ آهن در ادامه سال ۲۰۲۰ رقمی در حدود ۱۰۰ دلار در هر تن خواهد بود. این رقم نسبت به گذشته تا حدودی افزایش پیدا کرده اما نسبت به رکورد ۱۸۰ دلار در هر تن از کاهش چشمگیری برخوردار شده است.

این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان مرکز، امکان افت سطح قیمت ها به کمتر از ۱۰۰ دلار نیز وجود دارد. این در حالی است که انتظار می رود میزان تقاضا نیز روند کاهشی داشته باشد. کاهش تقاضا بدون شک خبر خوبی برای فعالان بخش معدن که با افزایش هزینه ها و کاهش قیمت ها مواجه هستند، نیست. تا پیش از این قیمت سنگ آهن به صورت سالیانه و طی مذاکرات شرکت های فعال در این زمینه با شرکت های ذوب آهن تعیین می شد.

زمانی که مکانیزم جدید قیمت گذاری معرفی شد، میزان تقاضای چین برای سنگ آهن سیری ناپذیر بود. در نتیجه مکانیزم جدید به معنای آن بود که قیمت ها می توانند در یک دوره زمانی کوتاه به بالا ترین میزان خود برسند اما در مقابل عکس آن نیز صادق است. در زمان کاهش تقاضا قیمت ها نیز به سرعت کاهش پیدا می کنند. در شرایط فعلی عواملی مانند کاهش تقاضا، موجودی بالا و ظرفیت مازاد تولید صنایع فولاد اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و تقریبا قدرت قیمت گذاری را از آن ها سلب کرده است.

بنابراین پیش بینی می شود قیمت فولاد بیشتر از هزینه های مصرفی کاهش پیدا کرده و آسیب ها را افزایش دهد. اما این تنها صنایع فولاد نظام های اقتصادی پیشرفته جهان نیست که خود را تحت فشار احساس می کنند. میزان سود شرکت فولاد تاتا هند طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی کمتر از پیش بینی ها بوده و هزینه های بالای تامین مواد خام و کاهش تقاضا از دلایل اصلی این مساله عنوان شده اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)