هراس بازار آهن از افت قیمت

هراس بازار آهن از افت قیمت
هراس بازار آهن از افت قیمت

آهن پرایس: بی ‌معامله ماندن بخش زیادی از شمش‌های عرضه ‌شده در بورس کالا و رقابت شمش‌های معامله ‌شده روی نرخ پایه در معاملات ، اولین نتیجه تصمیم  چند روز گذشته وزیر بود. بعد از این اتفاق هم از قیمت‌های اعلامی بیشتر نوردکاران فولادی به جز...

آهن پرایس: بی ‌معامله ماندن بخش زیادی از شمش‌های عرضه ‌شده در بورس کالا و رقابت شمش‌های معامله ‌شده روی نرخ پایه در معاملات ، اولین نتیجه تصمیم  چند روز گذشته وزیر بود. بعد از این اتفاق هم از قیمت‌های اعلامی بیشتر نوردکاران فولادی به جز حوزه لوله و پروفیل بوی ثبات به مشام می ‌رسد و خرید و فروش‌ها در بازار آزاد آهن نیز ظاهرا متوقف شده است، چراکه همه منتظر مشاهده نتایج تصمیمات بعدی وزرات صمت هستند.

در این میان اما بخش زیادی از بنگاه‌ داران محصولاتشان را نسبت به نرخ‌های اعلامی نوردکاران با تخفیف نسبتا شدیدی ارائه می‌کنند و قیمت‌های بازار آهن از نرخ‌های اعلامی مبادی رسمی فروش نوردکاران بعضا بین 200 تا 500 تومان پایین‌ تر است؛ اتفاقی که نشان از هراس بسیاری از آهن‌ فروشان از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار آزاد در روزهای آینده دارد. 

البته بورس کالا زیر بار کاهش قیمت پایه شمش بلوم و تختال نرفت و همچنان بورس کالا قیمت پایه مقاطع طویل فولادی را بر مبنای ضریب 80 درصدی تعیین‌ شده در شیوه‌ نامه تعیین کرده است و البته قائم ‌مقام این شرکت نیز با ارسال نامه‌ای به معاون معدنی وزیر صمت، صراحتا با درخواست این وزارتخانه درباره کاهش ضرایب محصولات صادراتی منطقه CIS مخالفت کرد. 

بر این اساس، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده قیمت پایه میلگرد در معاملات 14 هزار و 83 تومان و قیمت پایه نبشی و تیرآهن 14 هزار و 646 تومان تعیین شده است. حال اگر قرار باشد قیمت پایه این مقاطع به فرض تقریبا محال عملی شدن درخواست وزیر صمت از سوی شرکت بورس کالا در هفته‌های آینده، براساس ضریب 70 درصد تعیین شود، قیمت پایه میلگرد با احتساب مالیات به 12 هزار و 323 تومان و قیمت پایه نبشی و تیرآهن نیز به 12 هزار و 815 تومان خواهد رسید. 

این وسط اما باید توجه داشت که تصمیم وزیر که ظاهرا با فشار مقامات قضایی کشور و هیات رئیسه مجلس درباره رشد شدید قیمت محصولات فولادی در هفته‌های گذشته گرفته شده است، هر چند که می‌تواند گامی برای کاهش نرخ فولاد در بازار داخلی باشد، اما برخلاف نص صریح شیوه‌نامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است؛ چراکه در ماده یک و جدول پیوست این شیوه‌ نامه به طور صریح قید شده که قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا باید براساس ضریب 80 رصد نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در آخرین هفته ماه میلادی قبل از عرضه طبق اعلام نشریه متال بولتن باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (4)

  • محمدی
    محمدی1399/10/20 - 08:15 پاسخ

    ان شاالله دلاربزودی به زیر20000تومان میادمردم مطمئن باشن قیمت آهنآلات زیر10000تومان میاد

  • ناشناس
    ناشناس1399/10/17 - 15:03 پاسخ

    سلام همه مردم منتظر کاهش هستن خدا کنه این آقای وزیر و مجلس فکری به حالمون کنند دیگه کارخانه ها خبلی دارن مردم را اذیت نیکن خدا ازشون نگذره

  • علی محمدی
    علی محمدی1399/10/17 - 11:42 پاسخ

    گرچه نظرات منتشرنمیکنیدولی نظرم اینه اگه تصمیم دولت برگرونی بود بازهم. اعتراض میکردین

  • احمد رستمی
    احمد رستمی1399/10/17 - 10:38 پاسخ

    سلام به نظر شما آهن پایین میاد؟