وابستگی بازار فولاد به رونق ساخت و ساز

وابستگی بازار فولاد به رونق ساخت و ساز
وابستگی بازار فولاد به رونق ساخت و ساز

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، مرکز اصلی تجمع تقاضا در بازار فولاد پروژه‌ های بزرگ دولتی یا رونق ساخت‌ و ساز در بخش مسکن است و پروژه‌ های خرد توان تحریک تقاضای موثر در این بازار را آن ‌طور که انتظار می‌رود، ندارند. این در حالی است که کارشناسان بازار مسکن وضعیت فعلی...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، مرکز اصلی تجمع تقاضا در بازار فولاد پروژه‌ های بزرگ دولتی یا رونق ساخت‌ و ساز در بخش مسکن است و پروژه‌ های خرد توان تحریک تقاضای موثر در این بازار را آن ‌طور که انتظار می‌رود، ندارند. این در حالی است که کارشناسان بازار مسکن وضعیت فعلی این بازار را ساخت ‌و ساز با سرعت پایین و به صورت ساخت‌ و ساز جزء می ‌دانند و معتقدند پروژه‌ های بزرگ مسکن توان کافی ندارند و وام‌ های موجود با توجه به رشد شدید قیمت مصالح و دستمزد نمی‌ توانند نقدینگی لازم را در اختیار سازندگان قرار دهند.
بنابر اظهارات کارشناسان قرار است دولت پروژه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید را کلید بزند اما کارشناسان معتقدند ممکن است این طرح نیز به سرنوشت طرح‌ های قبلی ساخت‌ و ساز مسکن مبتلا شود، اما اگر این تصمیم در دو سال آینده عملیاتی شود باید انتظار تحرک در بازار های مختلف از جمله بازار مقاطع را داشت.  در این رابطه برخی کارشناسان با اشاره به رشد سرسام ‌آور قیمت مسکن در کشور تنها راه کنترل این بازار را تحرک ساخت‌ و ساز در بخش مسکن می‌دانند و معتقدند دولت چاره‌ای ندارد و اگر ساخت ‌و ساز صورت نگیرد بازار از کنترل خارج خواهد شد. در مقابل برخی به شرایط موجود اقتصادی و کاهش درآمد های دولت از محل فروش نفت و بازگشت تحریم‌ ها و رشد سرسام‌ آور اجرای پروژه‌ ها اشاره کرده و می‌گویند دولت در شرایط فعلی کار بسیار سختی را در پیش دارد.
در این بین نگرانی‌ ها از بازار فولاد محدود به حوزه ساخت مسکن نیست.  متاسفانه شرایط برای صادرات فولاد نیز سخت‌ تر از گذشته شده و در نتیجه تولیدکنندگان نگران آینده بازار هستند و می‌گویند در چنین شرایطی اگر تقاضای داخلی تقویت نشود باید سطح تولید را کاهش داد و با توجه به تراکم بالای نیروی انسانی در این صنعت این موضوع بسیار خطرناکی است.
این مساله نشان می‌دهد که زنگ خطر در صنعت فولاد به صدا درآمده و بر همین اساس باید دولت هم محدودیت‌های صادراتی را برطرف کرده و شرایط را برای توسعه صادرات مهیا سازد و هم باید پیش‌نیازهای تحریک تقاضا در داخل را فراهم کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)