وابستگی بازار فولاد به شرایط اقتصادی

وابستگی بازار فولاد به شرایط اقتصادی
وابستگی بازار فولاد به شرایط اقتصادی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، برخلاف روند افزایش قیمت مقاطع فولادی در هفته‌ های گذشته، مجددا طی یک هفته اخیر بهای این محصولات وارد فاز کاهشی شده و پیش‌بینی فعالان بازار از استمرار این روند کاهشی تا آخر این ماه حکایت دارد؛ چراکه از سویی نرخ ارز کاهشی شده و از طرف دیگر...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، برخلاف روند افزایش قیمت مقاطع فولادی در هفته‌ های گذشته، مجددا طی یک هفته اخیر بهای این محصولات وارد فاز کاهشی شده و پیش‌بینی فعالان بازار از استمرار این روند کاهشی تا آخر این ماه حکایت دارد؛ چراکه از سویی نرخ ارز کاهشی شده و از طرف دیگر میزان عرضه محصول به بازار از طریق رینگ معاملاتی بورس کالا از ثبات و میزان مناسبی برخوردار بوده و همین موارد در کنار رکود در بخش مصرف می‌تواند این بازار را تا مدتی کنترل کند.

اما وضعیت این بازار در ماه‌های آتی به شرایط اقتصادی کشور و نوسان نرخ ارز و همچنین میزان عرضه این محصولات بستگی دارد. تمامی انبارهای تهران از مقاطع طویل فولادی انباشته بوده و اغلب آنها با قیمت بالایی کالای خود را خریداری کرده‌اند. در این شرایط فعالیت ساخت‌و ساز نیز به نسبت کم شده و همین موضوع نیز از تقاضای بخش مصرف در این بازار کاسته و در شرایطی که نرخ ارز به ثبات نسبی رسیده، تقاضای غیرواقعی در بازار نیز کم شده است. همین موضوع باعث شده تا بخشی از فروشندگان به زیر فروشی رو آورند یعنی کمتر از قیمت مرسوم در بازار پیشنهاد نرخ بدهند. این بخش از فروشندگان به علت مواردی همچون کمبود نقدینگی، تعهد مالی و رسیدن موعد چک، ترس از افت بیشتر قیمت‌ها و... حتی به‌ صورت فوری به پول نیاز دارند و برای فروش محصول حاضر می‌شوند محصول خود را با درصدی ارزان‌تر از نرخ روز بازار معامله کنند. این زیرفروشی سیگنالی منفی برای بازار این روزهای مقاطع طویل فولادی کشور است.

زیر فروشی از سوی خرده ‌فروش صورت می‌گیرد، نه عمده فروش! چراکه عموما خرده‌ فروشان سرمایه کمتری دارند، بنابراین برای خرید محصول بیش از سرمایه خود سراغ قرض رفته و همین باعث می‌شود زمانی که بازار افت کند نیز چاره‌ای جز فروش در ضرر و حتی زیرفروشی نداشته باشند؛ اما عمده‌فروش عمدتا عجله‌ای برای معامله محصول خود ندارد چراکه معمولا حجم قابل توجهی محصول در انبار داشته و می‌تواند به نحوی موجودی خود را مدیریت کند که کمترین ضرر را ببیند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)