وارادت فولاد در نیمه اول 1402

وارادت فولاد در نیمه اول 1402

در نیمه نخست سال جاری بخش زیادی از نیاز بازار داخلی به آهن و فولاد از طریق واردات تأمین شده است، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد واردات مقاطع تخت و طویل فولادی در نیمه نخست امسال در مقایسه با نیمه اول سال گذشته روند افزایشی داشته است...

آهن پرایس: براساس آمار منتشر شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نیمه نخست سال جاری، واردات محصولات فولادی به حدود 1.3 میلیون تن رسیده است. این واردات بخش قابل توجهی از نیاز کشور به محصولات فولادی را تامین کرده اند.

 میزان واردات در انواع مقاطع و محصولات فولادی در این دوره نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است که بین 4.9 درصد تا 102 درصد بیشتر شده است؛ اما میزان واردات شمش فولادی تغییری نکرده و همچنان صفر است.

این آمارها نشان می‌دهد که در این بازه زمانی کشور همچنان از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز بوده و نیاز اصلی خود را از تولید داخلی تأمین می‌کند. افزایش واردات مقاطع فولادی نیز در دوره مشابه سال گذشته دلالت بر افزایش تقاضا و مصرف در این زمینه دارد.

به عبارتی وارادت مقاطع طویل در نیمه اول امسال هزار تن گزارش شده است. بر همین اساس وارادت مقاطع طویل در شش ماه سال گذشته 41 درصد بوده و در سال جای به 43 درصد افزایش یافته است.

 در مجموع، واردات محصولات فولادی در مدت شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۹۰.۹ درصد افزایش داشته و به تأمین نیاز کشور در این زمینه کمک کرده است.

علاوه‌بر این وارادت مقاطع تخت فولادی نیز در نیمه نخست امسال افزایشی بوده است به این صورت که از 310 هزار تن در سال گذشته به 627 هزار تن در سال جاری افزایش یافته است که 138 هزار تن آن در ماه شهریور وارد کشور شده است.

تشکیل کمیته برای عرضه فولاد در بورس 

براساس اعلام وزیر اقتصاد برای رفع ایرادات نحوه عرضه محصولات ساختمانی در بورس کالا، تصمیم به تشکیل کمیته‌ای سه‌جانبه گرفته شده است. اعضای این کمیته شامل وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، و سازمان بورس هستند. این کمیته در حال بررسی موارد مرتبط با فرآیند عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا می‌باشد تا ایرادات و مشکلات موجود رفع شود و فرآیند عرضه بهبود یابد. تصمیم بر این است که عرضه محصولات ساختمانی به کمک این ستاد اقتصادی دولت در بورس ادامه یابد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)