وضعیت بازار آهن

وضعیت بازار آهن
وضعیت بازار آهن

به گزارش اهن پرایس در تحلیل بازار آهن، از روز شنبه بازار آهن با افزایش آغاز شد. قیمت میلگرد ذوب اهن برای سایزهای 14 تا 32 2395 تومان بود. همچنین قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز بطور میانگین از سایز 14 تا 18 برای هر کیلو 2780 تومان معامله می شد، اما به دنبال افزایش نرخ ارز در هفته ماقبل، قیمت ها افزایش یافت. البته درصورتیکه با دید باز به این ماجرا نگاهی بیندازیم  به این مهم دست می یابیم که در شرایط فعلی به دلیل عدم ساخت و ساز و از سویی

به گزارش اهن پرایس در تحلیل بازار آهن، از روز شنبه بازار آهن با افزایش آغاز شد. قیمت میلگرد ذوب اهن برای سایزهای 14 تا 32 2395 تومان بود. همچنین قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز بطور میانگین از سایز 14 تا 18 برای هر کیلو 2780 تومان معامله می شد، اما به دنبال افزایش نرخ ارز در هفته ماقبل، قیمت ها افزایش یافت. البته درصورتیکه با دید باز به این ماجرا نگاهی بیندازیم به این مهم دست می یابیم که در شرایط فعلی به دلیل عدم ساخت و ساز و از سویی دیگر کمبود بودجه های عمرانی بازار مقاطع در ایران متوقف شده است. کسری بودجه های عمرانی به قدری شده که دولت از محل پرداخت قرضه برخی پروژه ها را جلو می برد که در واقع این همان وام گرفتن محسوب می شود. با توجه به پیش بینی های صورت گرفته، چشم انداز سال آینده نیز خوش بینانه نیست چرا که این موضوع بر روی صادرات فشار وارد خواهد کرد.

در حال حاضر تنها کارخانه های درجه دو که کالاهایی بدون کیفیت را تولید می کنند در بازار داخلی فعالیت دارند. همچنین وجود محدودیت در عرضه شمش ممکن است باعث تنش هایی در بازار شود اما چون تقاضا کم است این تنش ها دیده نمی شود. در آینده ای نچندان دور شاهد اتفاقی که 50 سال گذشته در صنعت فولاد چین افتاد، در کشور خواهیم بود. بطوریکه به مرور زمان کارخانه های کوچک از دور خارج می شوند و کارخانه های بزرگ برای ماندگاری در بازار با یکدیگر می جنگند که ساختار اقتصادی ایران نیز این وضعیت را تشدید خواهد کرد.

این وضعیت تا زمانی که بازار جهانی بر همین روال پیش رود، ادامه خواهد داشت. بروز یک رکود و یا یک تحریم کافیست تا همه چیز را برهم زند. طبق پیش بینی های صورت گرفته قیمت روز میلگرد طی هفته آینده چندان خوش بینانه نیست چرا که از یک سو قیمت شمش تمایل به افزایش دارد و از سویی دیگر تقاضا میلگرد در بازار کم است در نتیجه احتمال خروج برخی کارخانه ها از زنجیره تولید وجود دارد.

این وضعیت در شرایطی است که دولت اصرار دارد قیمت آهن آلات را برای سال آینده ثابت نگه دارد. اگرچه رکود فعلی و تقاضای کم دولت را برای رسیدن به این هدف یاری خواهد کرد اما این روند موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه های شمش خواهد شد که دذر نتیجه آن شاهد افزایش بیکاری در کشور خواهیم بود. از سویی دیگر تهاجم صادراتی باعث تخلیه بازار داخلی می شود و شکنندگی آنرا بالا می برد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)