پدیدار شدن فاز اشباع خرید در بازار

پدیدار شدن فاز اشباع خرید در بازار
پدیدار شدن فاز اشباع خرید در بازار

بررسی آمارهای سالهای اخیر نشان می دهد که ورود تقاضای جدید در روزهای پایانی سال غالبا از هفته سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا اوایل هفته سوم اسفندماه در بازار ادامه می یابد. اما طی سال جاری همانطور که شاهد هستیم، تقاضا زودتر از حد انتظار به بازار وارد شده ...

بررسی آمارهای سالهای اخیر نشان می دهد که ورود تقاضای جدید در روزهای پایانی سال غالبا از هفته سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا اوایل هفته سوم اسفندماه در بازار ادامه می یابد. اما طی سال جاری همانطور که شاهد هستیم، تقاضا زودتر از حد انتظار به بازار وارد شده و رشد قیمت های بی سابقه ای را به ثبت رسانده است. این امر در حالی است که تولید فولاد در کشور فراتر از نیاز داخلی می باشد و اگر به هر دلیلی ذهنیت بازار از سمت و سوی رشد قیمت ها فاصله بگیرد و یا با کاهش قیمت‌های جهانی شاهد افت جذابیت صادرات باشیم، وضعیت متفاوت تری خواهیم داشت.

ورود بازار به فاز اشباع خرید را نیز باید در نظر گرفت که می‌تواند جریان‌های متفاوتی را در بازار پدید آورد؛ اما این مورد را نباید فراموش کرد که رشد قیمت‌ آهن آلات برای معامله‌گران با سابقه چندان هم جذاب نیست زیرا توان تجار در این صورت تقلیل خواهد یافت. در کنار تمامی این موارد باید به این نکته نیز توجه داشت که، رقابت‌ها برای خرید در بورس و بازار چندان هم جذاب نیست و با رشد هیجانی قیمت آهن آلات، عقب ماندن از بازار نگرانی ذهنی بزرگی را ایجاد می‌کند که در این صورت راهی جزء حفظ موجودی انبارها باقی نمی ماند. این روند در نهایت به افزایش روزشمار موجودی انبارها منتهی می‌شود و همین موجودی انباری کالاها احتمال سقوط آزاد نرخ را تقویت خواهد کرد.

طی روز جاری نیز اگر سیگنال‌هایی جدی از تغییر فاز بازار همچون کاهش قیمت ارز یا عدم رشد آن مخابره شود و یا فعالیت‌های نظارتی در بازار افزایش یابد، وضعیت متفاوت ارزیابی می گردد. این روزها گویی بازار قیمت میلگرد، کمتر از سطوح فعلی را به رسمیت نمی‌شناسد اما باید توجه داشت که فتح این سقف قیمتی با توجه به نزدیکی به تعطیلات سال نو، خود به معنی تغییر ذهنیت بازار می باشد و می تواند محرکی برای عدم رشد قیمت‌ها باشد که در این شرایط جریان بازار را هم ممکن است تغییر دهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)