پیشرفت روز افزون صنعت فولاد

پیشرفت روز افزون صنعت فولاد
پیشرفت روز افزون صنعت فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، 50 سال از ورود صنعت فولاد به کشور می‌گذرد در حالی که دنیا طی سال‌های گذشته از تولید محصولات معمولی به سمت محصولات خاص و پیشرفته فولادی حرکت کرده است و تولیدکنندگان این عرصه به صورت تخصصی به تولید محصول می‌پردازند...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، 50 سال از ورود صنعت فولاد به کشور می‌گذرد در حالی که دنیا طی سال‌های گذشته از تولید محصولات معمولی به سمت محصولات خاص و پیشرفته فولادی حرکت کرده است و تولیدکنندگان این عرصه به صورت تخصصی به تولید محصول می‌پردازند. در سمت دیگر، مصرف‌کنندگان نیز تمایلات خود را نسبت به فولادهای معمولی تغییر داده و از فولادهای پیشرفته به صورت تخصصی استفاده می‌کنند.

 یکی از انواع محصولات فولادی پیشرفته در دنیا، فولاد های زنگ‌ نزن هستند که پایه اصلی ترکیب آن‌ها را کروم تشکیل می‌دهد. فولاد های زنگ ‌نزن طیف بسیاری وسیعی از فولادهای آلیاژی هستند که برای کاربری ‌های ضد خوردگی و ضدزنگ‌زدگی به کار می‌روند. از سویی صنایع نفت‌، گاز، پتروشیمی، شیمیایی، غذایی، دارویی، نساجی، معدنی، فلزی و... جزو مصرف‌کنندگان این محصول هستند و از سوی دیگر، فولاد های زنگ‌ نزن در اکثر محصولاتی که هرروزه با آن سروکار داریم، کاربرد دارند.

 از آنجا که تولید فولاد زنگ‌ نزن سطح بسیار بالایی از دانش فنی و تکنولوژی را نیاز دارد، تنها شرکت‌های پیشرو در صنعت فولاد که اتفاقا بسیار محدود هستند، به تولید این نوع فولادها می‌پردازند.  باید توجه داشت که انواع زنگ ‌نزن‌ها سهم کمی از تولید فولاد در دنیا را دارا هستند اما در مقابل، طیف بسیار وسیعی از مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص می‌دهد. ضمن اینکه قیمت این نوع فولادها در مقابل فولاد های معمولی و حتی فولادهای آلیاژی بسیار بالاتر است. در کشور ما با وجود مصرف‌ کنندگان متعدد فولاد زنگ‌ نزن به ویژه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و... تولید این نوع فولاد در مقیاس انبوه انجام نمی‌ شود و میزان تولیدات در شرکت‌ های ریخته‌گری در حد قطعات خاص برای صنایع خاص باقی مانده است.  شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان تنها تولیدکننده فولاد آلیاژی در مقیاس انبوه، دانش فنی تولید فولاد زنگ‌ نزن را از زمان تاسیس خود کسب کرده اما متاسفانه به صورت جدی و تجاری به این حوزه وارد نشده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)