چرا بازار آهن افزایشی شد؟

چرا بازار آهن افزایشی شد؟

تحرکاتی که روز گذشته در بازار آهن و فولاد کشور مشاهده شد چندان دور از انتظار نبود، اما علل مختلفی در بروز آن دخیل بود که از جمله آنها می‌توان به افزایش قیمت‌های جهانی و برخی کمبودها در تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد...

آهن پرایس: بر مبنای گزارش‌‌های موجود از بازار آهن، روز گذشته شاهد روند افزایشی قیمت روز آهن‌آلات بودیم به طوری که در کنار ثبات قیمت در برخی بخش‌ها، افزایش قیمت برخی مقاطع فولادی قابل توجه بود.

قیمت دلار نیز همچنان در کانال 36 هزار تومانی گزارش شد اما در کف این کانال نوسانات اندکی را تجربه کرد به طوری که هر دلار با کمی افزایش قیمت در بازار آزاد 36 هزار و 390 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در پی بروز برخی نوسانات افزایشی در بازار آهن و فولاد قیمت روز میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها محصولات خود را با افزایش 50 الی 300 تومانی اعلام کردند، اگرچه برخی شرکت‌ها همچنان ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی در در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما افزایش 50 الی 100 تومانی نیز در کارخانه نبشی فولاد اشتهارد مشاهده شد. قیمت لوله گازی، داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها همچنان بدون تغییر اعلام شدند.

قیمت پروفیل نیز مانند غالب محصولات فولادی بدون تغییر عرضه شد؛ همچنین ورق سیاه و انواع آن در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه 100 الی 500 تومان کاهش داشت. قیمت ورق روغنی، ورق گالوانیزه و رنگی هم بدون تغییر اعلام شد. تیرآهن نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که برخی شرکت‌ها قیمت تیرآهن شاخه‌ای را 10 الی 60 هزار تومان افزایش دادند و برخی کارخانه‌ها نیز بدون تغییر قیمت بودند.

علل نوسانات افزایشی بازار آهن

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز اشاره شد بازار آهن تحت تأثیر برخی عوامل داخلی و خارجی قرار دارد که نتیجه آن در نوسانات افزایشی برخی مقاطع فولادی نمایان شد.

با در نظر گرفتن برخی پارامترهای اثرگذار در تعیین نرخ آهن آلات، افزایش قیمت در بازار آهن داخلی قابل پیش‌بینی بود که از پایان هفته گذشته مخابره سیگنال‌های افزایشی کم و بیش مشاهده شد، به همین منظور در ادامه به چند مورد از این مؤلفه‌ها اشاره می‌شود.

  • یکی از این عوامل قرار گرفتن در فصل سرد سال است که طبق تجربه سال‌های گذشته تولیدکنندگان در این ایام با کمبود منابع انرژی مواجه می‌شوند که نتیجه آن چالش در تأمین مواد اولیه است. گواه این ادعا استقبال چشمگیر از آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالای روز شنبه است که با وجود افزایش قیمت 9 درصدی در مقایسه با عرضه‌های قبلی فروش بالایی داشت؛ اگرچه برخی مسئولان کاهش تولید در اثر کمبود مواد اولیه را تکذیب می‌کنند.
  • عامل بعدی تغییر سیاست چین در زمینه محدودیت‌های کرونایی است که به دنبال اعتراضات اخیر در این کشور اعمال شد، همچنین حمایت از شرکت‌های ساختمانی که در شرف ورشکستگی بودند نیز نرخ سنگ آهن را در مسیر افزایشی قرار داد به طوری که در هر تن به 108 دلار افزایش یافت.
  • مورد بعدی که به تحرکات افزایشی نرخ آهن منجر شد عدم تناسب قیمت‌های بورس کالا با بازار است؛ همانطور که به‌کرات اشاره کرده‌ایم قیمت محصولات بورسی بسیار بالاتر از نرخ بازار اعلام می‌شد و همین امر یکی از علل عدم استقبال از محصولات بورسی بود، اگرچه هدف از این روند بهبود بازار صادرات بود اما نتیجه آن نوسانات افزایشی برخی محصولات فولادی داخلی بود.

نتیجه چند فاکتوری که گفته شد اعمال برخی نوسانات افزایشی در بازار داخلی از اواخر هفته گذشته بود که از چند کارخانه نیز استارت خورد. این نوسانات عمدتا در بخش تیرآهن مشهود است، بازار قوطی پروفیل واکنش چندانی نداشته اما بازار میلگرد هم دچار نوسانات افزایشی است.

بدیهی است با بررسی نوسانات و تحولات بازار از روز دوشنبه که فعالیت بازارهای جهانی آغاز می‌شود، عرضه‌کنندگان به ویژه فعالان بخش صادرات، در صورتی که تغییری در نرخ فعلی سنگ آهن ایجاد نشود باید منتظر برخی تحرکات در بازار جهانی و صادراتی باشند؛ زیرا کشور چین با سهم بالای 50 درصد از مصرف فولاد جهان، اولین و اصلی‌ترین محرک بازار جهانی فولاد به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش بینی روند بازار آهن در زمستان

عوامل مهم دیگری نیز در تعیین قیمت محصولات فولادی اثرگذار است که از جمله آن میزان عرضه و تقاضا است، اگر چه نمی‌توان اثر تقاضا در قیمتگذاری محصولات فولادی را نادیده گرفت اما با توجه به قیمتگذاری دستوری که در کشور ما حاکم است اثر فاکتور تقاضا در تعیین قیمت فولاد بسیار کمرنگ شده و در بازار داخلی به فاکتوری کم‌اثر تبدیل شده است زیرا هدف بازارساز بیشتر به بهبود و تقویت صادرات معطوف بوده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)