کاهش رقابت‌ها در بورس کالا

کاهش رقابت‌ها در بورس کالا

روز گذشته بسیاری از زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد قیمت روز آهن آلات را ثابت اعلام کردند، برخی به کاهش نسبی قیمت‌ها روی آوردند و برخی نیز همچنان درحال افزایش قیمت‌ها بودند. بازار ارز نیز به‌رغم اصلاح قیمت در دو روز گذشته، در ابتدای روز یکشنبه نرخ دلار به کانال 39 هزار تومانی برگشت...

آهن پرایس: روز گذشته بسیاری از زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد قیمت روز آهن آلات را ثابت اعلام کردند، برخی به کاهش نسبی قیمت‌ها روی آوردند و برخی نیز همچنان درحال افزایش قیمت‌ها بودند.

بازار ارز نیز به‌رغم اصلاح قیمت در دو روز گذشته، در ابتدای روز یکشنبه نرخ دلار به کانال 39 هزار تومانی برگشت اما در اواسط روز دوباره رو به افزایش گذاشت و تا کانال 41 هزار تومانی نیز رسید، اما نهایتا در پایان روز گذشته هر دلار در بازار آزاد 40 هزار و 930 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

در پی اصلاح نسبی نرخ دلار و اثرگذاری آن بر سایر بازارهای موازی اصلاح قیمت در این بازارها رقم خورد که بازار میلگرد نیز از این امر مستثنا نبود؛ به طوری که روز گذشته کاهش 100 الی 400 تومانی قیمت میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش قابل مشاهده بود و به طور موردی کاهش 600 تومانی هم مشهود بود؛ در این میان برخی نیز قیمت‌ها را تغییر ندادند.

بر همین اساس قیمت میلگرد آجدار غالبا در بازه 19 هزار و 100 الی 20 هزار و 300 تومانی اعلام می‌شود و نرخ متوسط آن نیز با کاهش نسبی حدود 19 هزار و 650 تومان برآورد شد.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشت، به این صورت که قیمت ورق آهن در چند کارخانه ثابت بود اما ورق فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها کاهش هزار تومانی داشت. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در عمده کارخانه‌ها کاهش 100 تومانی را تجربه کردند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در چند کارخانه ذوب آهن و فولاد یزد و ... کاهش 20 الی 200 هزار تومانی داشت اما در چند کارخانه هم قیمت‌ها ثابت بود. قیمت ناودانی و نبشی هم توأم با سایر محصولات نوسانات متعددی داشتند، به این صورت که اکثر کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند و کاهش جزئی 100 تومانی هم مشاهده شد.

قیمت روز قوطی و پروفیل در عمده مبادی فروش بدون تغییر بود ولی اصلاح 200 الی 500 تومانی در شماری از شرکت‌ها قابل مشاهده بود؛ همچنین قیمت لوله داربستی، گازی، مبلی و انواع لوله‌ها تغییر قیمت نداشتند و ثابت اعلام شدند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز 157 هزار و 100 تن شمش بلوم و تختال C عرضه می‌شود که از این میزان حدود 110 هزار و 100 تن به شمش بلوم اختصاص دارد. قیمت شمش در این دوره از عرضه حدود 15 هزار و 956 تومان اعلام شده است که بیانگر افزایش 9/1 درصدی نرخ پایه این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است. حجم عرضه شمش در این هفته افزایش 57 درصدی دارد اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا استقبال خوبی از عرضه این هفته خواهد شد یا نه!

اما از آنجایی که شنیده‌ها حاکی از تداوم و استمرار قطعی گاز تا اواسط اسفند است و همچنین با در نظر گرفتن اینکه تاریخ تحویل برخی عرضه‌ها در اواسط بهمن ماه است، به احتمال زیاد رقابت خوبی روی شمش ایجاد خواهد شد اما ممکن است شدت رقابت‌ها کم باشد که در این صورت روند اصلاحی بازار ادامه‌دار خواهد بود.

حسام‌الدین والی کارشناس حوزه فولاد با اشاره به ضعف شدید تقاضا در بازار اهن و فولاد اظهار کرد: با توجه به اوضاع بودجه پروژه‌های عمرانی شاهد افت شدید تقاضا و عدم استقبال از محصولات بورسی هستیم.

والی به خرید اعتباری محصولات بورسی اشاره کرد و علت آن را نبود نقدینگی و تقاضا دانست، وی گفت در چنین شرایطی که همچنان نرخ دلار بالاست و مواد اولیه هم با قیمت بالایی به فروش می‌رسد، شاهد اصلاح و کاهش قیمت مقاطع فولادی هستیم.

وی همچنین به توقف تولید فولادسازان اشاره کرد و افزود: کمبود انرژی به توقف تولید برخی شرکت‌ها منجر شده که در بخش‌های خصوصی مشکلات بیشتری از جمله نبود نقدینگی ایجاد کرده است. از طرفی نبود مواد اولیه نیز مشکلاتی در این بخش‌ها ایجاد کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مقاومت خصوصی‌ها در کاهش قیمت آهن

ولی از جمله فاکتورهای اثرگذار در بازار فولاد را نوسانات بازار ارز دانست و در زمینه جهش اخیر نرخ دلار و اثرات آن بیان کرد: در ابتدای سال که بازار با چالش‌هایی از قبیل افزایش حقوق و دستمزدها، افزایش هزینه حمل و نقل، افزایش نرخ مواد اولیه و انرژی و سوخت مواجه بود آنطور که انتظار می‌رفت جهش قیمت آهن را رقم نزد زیرا مقاطع فولادی در بازار داخلی مصرف چندانی ندارند و از سوی دیگر بازار جهانی نیز دچار رکود عمیقی است که با در نظر گرفتن همه این مسائل شاهد بروز مازاد عرضه در کشور هستیم و ظاهرا انبارها نیز از محصولات فولادی انباشته شده‌اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)