کاهش سودآوری در صنعت فولاد

کاهش سودآوری در صنعت فولاد
کاهش سودآوری در صنعت فولاد

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، صنعت فولاد، از بزرگ ‌ترین و ارزشمندترین صنایع بشمار می رود که سهم بالایی در بازار سرمایه کشور و البته بازار سهام دارد. از ابتدای سال جاری تاکنون به‌ ویژه طی یک‌ ماهه اخیر نابسامانی در بازار ارز به همراه کمبود مواد اولیه تولید فولاد، باعث...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، صنعت فولاد، از بزرگ ‌ترین و ارزشمندترین صنایع بشمار می رود که سهم بالایی در بازار سرمایه کشور و البته بازار سهام دارد. از ابتدای سال جاری تاکنون به‌ ویژه طی یک‌ ماهه اخیر نابسامانی در بازار ارز به همراه کمبود مواد اولیه تولید فولاد، باعث تحرک قیمتی محصولات میانی شد. 

در این میان متولیان تنظیم بازار بار دیگر راهی جز قیمت‌ گذاری دستوری محصولات شرکت‌ های مادر این صنعت را پیدا نکردند که این قیمت گذاری دستوری شرکت‌ های بزرگ را با مشکلات متعددی روبرو کرده است. از این رو برخی از صنایع پایین‌ دستی از فاصله قیمتی فولاد دولتی و بازار آزاد سود هنگفتی به جیب می‌زنند. بدین ترتیب هرچند قیمت‌ها در بازار فولاد از ابتدای سال جاری تاکنون روند افزایشی داشته است اما برخی شرکت ‌های تولید کننده فولاد نیستند که از این رشد قیمتی بهره‌مند می‌شوند بلکه عمده آن نصیب دلالانی می‌شود که یا سهمی از تولید ندارند یا با سوءاستفاده از موقعیت خود و وضعیت بازار از سفره رانتی که برای آن‌ها پهن‌شده، استفاده می‌کنند.

تیغ قیمت‌ گذاری بر صورت فولاد اکنون، یکی از دغدغه‌های اساسی سهامداران فولادی آن است که تداوم روند فعلی یعنی قیمت‌گذاری دستوری محصولات اولیه این صنعت پیامد هایی به همراه دارد. باوجود تعیین قیمت دستوری توسط دولت، جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته نشده و قیمت‌ها همچنان در هفته های گذشته به روند صعودی خود ادامه داد اما ادامه این روند آثار و تبعات منفی بزرگی برای این صنعت در درجه اول و سپس بازار سرمایه کشور دارد. 

زمانی که قیمت‌گ ذاری دستوری و برخلاف واقعیت‌های بازار انجام می‌شود، شرکت ‌های تولید کننده تضعیف می‌شوند و در حالی‌که تولید کننده‌ ها باید از نرخ واقعی که بازار تعیین می‌کند سود ببرند؛ در میدان واقعیت، این دلالان هستند که از وضعیت آشفته‌ بازار منتفع می‌شوند و سودهای کلان به جیب می‌زنند و بدین ترتیب، اولین ضربه سنگین به صنعت فولاد، از ناحیه کاهش سودآوری وارد می‌شود که از طریق دچار شدن صنایع فولادی به ضعف تأمین سرمایه در گردش، ضربه وارد می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)