کاهش صادرات، تبعات آیین نامه جدید

کاهش صادرات، تبعات آیین نامه جدید
کاهش صادرات، تبعات آیین نامه جدید

آهن پرایس : حواشی طرح تازه دولت برای بازار فولاد ادامه دارد. در روز گذشته رسانه ها شاهد شکل‌گیری دو جبهه مختلف در مخالفت با آیین‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضا در بازار فولاد بودند. اعتراض صادرکنندگان فولاد و کارخانه‌های ذوب القایی در حالی انتقاد از طرح تازه سیاست‌گذار را به اوج رساند که...

آهن پرایس : حواشی طرح تازه دولت برای بازار فولاد ادامه دارد. در روز گذشته رسانه ها شاهد شکل‌گیری دو جبهه مختلف در مخالفت با آیین‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضا در بازار فولاد بودند. اعتراض صادرکنندگان فولاد و کارخانه‌های ذوب القایی در حالی انتقاد از طرح تازه سیاست‌گذار را به اوج رساند که رئیس اتاق تهران نیز به این شیوه‌نامه واکنش نشان داد و خواستار اصلاح آن با حضور اعضای اتاق ایران، تهران، بازیگران فولادی و نمایندگان دولت شد. موضوعی که با تایید محمد نهاوندیان، زمینه برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، نمایندگان انجمن‌های فولادی و معاونان وزارت صنعت را فراهم کرد.

به گزارش آهن پرایس، بررسی جزئیات نامه کارخانه‌های ذوب القایی فولاد، نشان دهنده عدم رضایت این بخش از آیین‌نامه تازه دولت است. بخشی با ۱۱۰ کارخانه و ظرفیت تولید سالانه ۷ میلیون تن که در کنار اشتغال ۲۰ هزار نفری عمدتا توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌اند. استدلال عمده فعالان این بخش، چرایی قرار دادن تولیدات کارخانه‌های ذوب القایی فولاد در فهرست قیمت‌گذاری دستوری است. در بند یک این نامه آمده است: «در شرایطی که مواد اولیه کارخانه‌های ذوب القایی (قراضه، آهن اسفنجی و فرو آلیاژها) از بازار و با قیمت‌های آزاد تامین می‌شود، بر چه اساسی باید محصول تولیدی خود را با قیمت‌های دستوری در بورس کالا عرضه کنند؟»

رئیس اتاق تهران نیز این نکته را در متن نامه خود اظهار کرده و خاطرنشان کرده است: به علت دخالت دولت در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی که با احتساب ارز نیمایی حدود ۲۵ درصد ارزان‌تر از نرخ‌های جهانی است، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان معادل دو برابر بودجه یارانه نقدی کشور، رانت توزیع می‌شود. این دو جبهه از مخالفت با آیین‌نامه تازه دولت در شرایطی زمینه اصلاح سیاست فولادی را فراهم کرده که بسیاری از تحلیلگران نگران افت صادرات فولاد هستند. 

از آنجا که بخش عظیمی از صادرات سالانه کشور به محصولات فولادی مربوط است، بسیاری از تولیدکنندگان فولاد جهت‌گیری کلی آیین‌نامه تازه دولت را مخالفت با صادرات می‌دانند. یکی از تبعات منفی این شیوه نامه ،کاهش صادرات است. مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران معتقد است: «شیوه‌نامه جدید دولت برمبنای استراتژی اشتباه تدوین شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • حسین
    حسین 1399/09/06 - 09:40 پاسخ

    از شنبه شاهدریزش آهن باشید آهن کیلویی 5000