کاهش قیمت آهن با عرضه در بورس

کاهش قیمت آهن با عرضه در بورس
کاهش قیمت آهن با عرضه در بورس

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته قیمت روز آهن آلات اندکی کاهش یافت و این درحالی است که آز آغاز هفته شاهد ثبات حداکثری قیمت اهن الات در عمده مبادی فروش بودیم. بازار ارز نیز که همچنان درگیر نوسانات متعدد است...

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته قیمت روز آهن آلات اندکی کاهش یافت و این درحالی است که آز آغاز هفته شاهد ثبات حداکثری قیمت اهن الات در عمده مبادی فروش بودیم.

بازار ارز نیز که همچنان درگیر نوسانات متعدد است متأثر از اخبار داخلی و خارجی از جمله مذاکرات وین، به طور مداوم در کانال قیمتی 27 و 28 هزار تومانی در رفت و برگشت است. در پایان روز گذشته نیز قیمت دلار مجددا کمی عقبگرد کرد و در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 900 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

پس از ثبات قیمت مقاطع فولادی از ابتدای هفته جاری، روز گذشته شاهد عقبگرد مختصر قیمت‌ها در مبادی فروش بودیم به طوری که قیمت روز میلگرد تقریبا در نیمی از شرکت‌ها حدود 50 الی 200 تومان کاهش قیمت را تحربه کرد البته نیم دیگری از مبادی فروش نیز تمایلی به تغییر قیمت نداشتند و محصولات خود را با ثبات نرخ روز پیش عرضه کردند.

قیمت روز تیرآهن نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در بخش کیلوفروشی در کنار تثبیت قیمت در برخی کارخانه‌ها، شماری از مبادی فروش کاهش 200 تومانی داشتند اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش 10 الی 30 هزار تومانی این محصول مشاهده شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز مانند سایر مقاطع فولادی کاهش قیمت را تجربه کرد به طوری که حدود 100 الی 200 تومان کاهش قیمت برای این محصولات ثبت شد. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در غالب مبادی فروش تغییر قیمت چندانی نداشت اما دو شرکت با کاهش 50 الی 100 تومانی اعلام قیمت کردند. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی به طور میانگین با کاهش 100 تومانی عرضه شد همچنین قیمت ورق سیاه نیز حدود 100 الی 200 تومان کاهش قیمت داشت.

علاوه‌بر سیگنال‌هایی که مداوم از مذاکرات برجام به بازار آهن مخابره می‌شود و همه بازارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، علت کاهش قیمت آهن آلات در روز گذشته را می‌‍‌توان به اوضاع تالار صنعتی و میزان استقبال و رقابت مقاطع فولادی عرضه‌شده در بورس کالای روز گذشته نسبت داد.

براساس گزارش‌ها از محصولات عرضه شده در بورس کالا حدود 118 هزار و 14 تن از این میزان مورد معامله قرار گرفت و رقابت چندانی برای این محصولات شکل نگرفت. به عنوان مثال قیمت میلگرد عرضه شده حدود 13 هزار و 420 تومان ثبت شد و رقابت 0/2 درصدی داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آسیب‌های کمبود تقاضا در بازار آهن

همچنین قیمت پایه تیرآهن نیز 13 هزار و 571 تومان در نظر گرفته شده بود و حجم معاملات این محصول 0/07درصد بود. به طور کلی می‌توان گفت معاملات بورس کالای روز گذشته رونق چندانی نداشت و این وضعیت پالس کاهش قیمت را به بازار آهن ارسال کرد.

تعدیل قیمت‌ها با بورس کالا

به گزارش آهن پرایس، کاهش معاملات چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد در این روزهای تورمی که هزینه‌های تولید افزایش یافته و تقاضایی نیز برای محصولات نهایی وجود ندارد، تولیدکنندگان را دچار چالش و نگرانی کرده است. زیرا عدم فروش محصولات و کمبود تقاضا به کاهش گردش پول در بازار منجر می‌شود که نتیجه آن ضرر مالی تولیدکنندگان است.

در همین راستا سیف‌الله امیری مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به وضعیت موجود بازار آهن، از استمرار افت قیمت مقاطع فولادی با عرضه آنها در بورس کالا خبر داد. به گفته وی قیمت آهن اسفنجی که فاکتور مهمی در قیمتگذاری سایر محصولات به شمار می‌رود با عرضه در بورس کالا کاهش داشته است.

امیری همچنین با تأکید بر لزوم عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، بیان کرد: پس از ابلاغ شیوه‌نامه عرضه کلیه محصولات در بورس کالا، فروش محصولات در خارج از آن ممنوع شد، از همین رو تولیدکنندگان جهت جبران کمبود این محصولات در بازار داخل ملزم به عرضه آنها در بورس کالا هستند و پس از سه بار عرضه در بورس کالا و تأمین بازار داخل، می‌توانند به صادرات مازاد محصولات خود اقدام کنند.

وی عرضه مقاطع فولادی در بازار آزاد را منوط به داشتن کد نقش و ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت دانست و اظهار امیدواری کرد که با این روند سامان‌بخشی و شفافیت در بازار ایجاد شود.

مدیرکل صنایع وزارت صمت به کاهش اثربخشی نوسانات قیمت دلار در بازار آهن اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم که اثرات نرخ دلار و تحریم‌ها کمترین تأثیر را در بازار و قیمت آهن الات داشته باشد تا به مرور شاهد توازن قیمت مقاطع فولادی باشیم.

وی این امر را مثبت تلقی کرد و در پایان افزود: از آنجایی که مواد اولیه برای تولیدات فولادی در کشور موجود است کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار با تسهیل بیشتری انجام می‌شود و اینکه در زنجیره تولید محصولات فولادی نیازی به بازارهای خارجی نداریم نقش فاکتورهای خارجی در تعیین قیمت‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند.

با این اوصاف می‌توان گفت که حال بازار آهن و فولاد در این ایام ناخوش است و هر واحدی در این زنجیره به نحوی متحمل آسیب‌ها و زیان‌هایی است که به امید گشایش‌ اقتصادی و رفع تحریم‌ها و حصول توافقات برجامی در حالت صبر و انتظار به سر می‌برد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)