کاهش نامحسوس نرخ آهن

کاهش نامحسوس نرخ آهن

براساس آمار موجود از بازار آهن، روز گذشته غالب حوزه‌ها روندی ثابت داشتند و در برخی حوزه‌ها نیز قیمت روز آهن رو به کاهش بود. قیمت دلار هم پس از نوسانات متعددی که داشت روز یکشنبه مجددا وارد کانال 33 هزار تومانی شد.

آهن پرایس: براساس آمار موجود از بازار آهن، روز گذشته غالب حوزه‌ها روندی ثابت داشتند و در برخی حوزه‌ها نیز قیمت روز آهن رو به کاهش بود.

قیمت دلار هم پس از نوسانات متعددی که داشت روز یکشنبه مجددا وارد کانال 33 هزار تومانی شد، اما در پایان روز گذشته کمی عقب‌نشینی کرد و دوباره به کانال 32 هزار تومان برگشت، به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود 32 هزار و 850 تومان به فروش رسید.

گزارش قیمت روزانه آهن‌آلات

روز گذشته کم و بیش شاهد روند نزولی مقاطع فولادی در برخی حوزه‌ها بودیم اگرچه غالب نوسانات ثابت اعلام می‌شد. از همین رو قیمت روز میلگرد آجدار در چند کارخانه از قبیل نیشابور، ابرکوه یزد و... کاهش 50 الی 100 تومانی داشت اما در سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد. قیمت کف میلگرد آجدار در بازار روز گذشته حدود 15 هزار و 100 تومان برآورد شد.

انواع ورق‌های سرد و گرم نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت روز ورق سیاه و انواع آن در شماری از کارخانه‌ها ثابت بود و حدود 100 الی 300 تومان در برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه افزایش و در کارخانه کاویان هم کاهش قیمت داشت. قیمت روز ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق روغنی هم در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت نبشی و قیمت روز ناودانی اروپایی و ایرانی هم عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شد قیمت انواع لوله‌های داربستی، گازی، صنعتی و ... هم ثابت بود. به همین ترتیب قیمت روز قوطی پروفیل نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت بود، قیمت کف پیشنهادی قوطی ضخامت 2 میلیمتر گیلان روز گذشته تا مرز 21 هزار الی 21 هزار و 200 تومان کاهش یافت.

قیمت تیرآهن هم در بخش شاخه‌فروشی و هم در بخش کیلوفروشی در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد اما در برخی شاخه‌های پرفروش تیرآهن ذوب اهن اصفهان کاهش 10 الی 50 هزار تومانی مشاهده شد.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که 723 هزار و 530 تن محصول فولادی به تابلو معاملات راه یافت؛ از این میزان حدود 147 هزار و 510 تن به شمش بلوم اختصاص داشت که بیانگر کاهش حجم این محصول در مقایسه با عرضه پیشین بود و از این حجم عرضه شده حدود 105 هزار و 220 تن به فروش رسید.

امروز نیز حدود 8 هزار و 750 تن ورق گالوانیزه و ورق قلع اندود عرضه می‌شود. نرخ پایه ورق گالوانیزه 24 هزار و 719 تومان تعیین شده است که بیانگر کاهش 0/9 درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

آخرین خبرها از احیای مذاکرات هسته‌ای حاکی از انتشار اخبار ضدونقیض در این زمینه است به طوری که رابرت مالی مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا اظهار کرده است درحال حاضر احیای برجام در دستور کار ما نیست و واشنگتن هم روی این موضوع متمرکز نیست، در واقع هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.

این درحالی است که اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی از ادامه احیای برجام در نیمه دوم نوامبر خبر می‌دهد، وی نوشت که به نظر من هدف احیای برجام در نیمه دوم نوامبر محقق خواهد شد و هیچ بهانه‌ای هم برای برهم زدن توافق هسته‌ای وجود ندارد.

در همین زمینه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از پایبندی طرفین برای ادامه مذاکرات خبر داد و گفت رفتار آمریکا دارای تناقض است، وی همچنین گفت که روند مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد.

بهزاد یگانه فعال حوزه فولاد در زمینه تأثیر احیای برجام در فولاد اظهار کرد: طبق تجربه احیای مذاکرات اگر روندی مانند مذاکرات سال 2015 داشته باشد اثر چندانی در صنعت فولاد نخواهد داشت و عمده‌ترین عواملی که در این صنعت اثرگذار است صادرات و محصولات فولادی، نرخ دلار، ساخت مسکن و ... است.

به این صورت که صادرات محصولات فولادی به سایر کشورها افزایش نرخ این محصولات را در یکی دوسال اخیر در پی داشته است که خود با نوسانات بازار ارز سرمایه‌های مالی را به این صنعت سوق داد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن درگیر ضعف تقاضا

وی داشتن برنامه‌ای منسجم و مشخص را برای دوره پس از احیای برجام ضروری دانست که یکی از این اقدامات و برنامه‌ها را پروژه مسکن ملی عنوان کرد.

این فعال حوزه فولاد بیان کرد: در شرایط فعلی اوضاع اقتصادی کشور در آینده نزدیک قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان افق روشنی برای اقتصاد کشور و تصمیماتی که در این زمینه گرفته می‌شود، متصور شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)