کم رنگ شدن نقش وزارت صنعت در حوزه فولاد

کم رنگ شدن نقش وزارت صنعت در حوزه فولاد
کم رنگ شدن نقش وزارت صنعت در حوزه فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، با توجه به تغییرات ایجاد شده در رأس وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعمال تحریم های آمریکا احتمال تجدید نظر دولت در سیاست های فولادی مشهود است. این وزارت خانه در پی کاهش اعمال نفوذ  خود در بازار فولاد و آزادتر شدن معاملات در این حوزه می باشد بدین ترتیب اتخاذ تصمیمات بیشتر و جامع تر در این رابطه منوط به برگزاری ستاد...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، با توجه به تغییرات ایجاد شده در رأس وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعمال تحریم های آمریکا احتمال تجدید نظر دولت در سیاست های فولادی مشهود است. این وزارت خانه در پی کاهش اعمال نفوذ  خود در بازار فولاد و آزادتر شدن معاملات در این حوزه می باشد بدین ترتیب اتخاذ تصمیمات بیشتر و جامع تر در این رابطه منوط به برگزاری ستاد تنظیم بازار و اعلام آن در قالب بخشنامه می باشد.

اخذ چنین تصمیمی در جهت  کاهش مداخلات دولت، به میزان تاثیرپذیری صنعت فولاد کشور از تعدد بخشنامه ها و دستور العمل ها طی چندین ماه اخیر خبر می دهد که سبب کندی و اخلال در نحوه ی کار کارخانه ها و فروش محصولاتشان در بازار های صادراتی شده است. این در حالی است که ما با مازاد عرضه فولاد مواجه هستیم.

با توجه به مازاد عرضه مسأله امروزمان این است که با این حجم از تولید فولاد چه باید کرد چرا که از۲۵ میلیون تن تولید فولاد، مصرف داخل در بهترین شرایط از ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن فراتر نمی‌رود.بدین منظور وجود تعداد زیادی از دستورالعمل ها و دخالت های دولتی فاقد توجیه  اقتصادی بوده است و مانع بزرگی  در معاملات کم حجم داخلی می باشد.

فعالان این صنعت معتقدند که رشد قیمت ها در صنعت فولاد متناسب با نوسانات ارزی نبوده است به طوری که نرخ ارز از ابتدای سال بیش از ۱۵۰ درصد رشد را تجربه کرده است، افزایش قیمت‌ محصولات فولادی حداکثر‌ حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد بوده است.

بدین منظور فعالان این صنعت با حذف مداخلات دولتی موافقند و اذعان دارند که: این کاهش نقش نه تنها موجب افزایش قیمت محصولات فولادی نمی شود بلکه وجود قوانین دست وپا گیر و اجبار فولاد سازان به اجرای آن قوانین سبب ایجاد وتقویت رانت برای افرادی شده است که محصولات را با قیمتی پایین تر خریداری کرده اند.

وزارت صنعت،معدن و تجارت با وجود مازاد عرضه فولاد در کشور متقاعد شده است که در روند تعاملات کارخانه ها و بازار اختلال ایجاد نکرده و اجازه دهند بازار به طور طبیعی و آرام به روند خود ادامه دهد. بدین سان باید منتظر اعلام بخشنامه ای در ارتباط با کاهش نقش دولت و دولت مردان در این صنعت باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)