کمبود انرژی چالش جدی صنایع

بازار آهن همچنان در رکود
کمبود انرژی چالش جدی صنایع

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز شاهد افزایش جزئی نرخ دلار بود و در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 920 تومان مبادله ‌شد، اما اخبار روزانه آهن بیانگر سیر معکوس بازار آهن در برابر نرخ دلار بود، به طوری که روز گذشته قیمت آهن آلات در برخی شرکت‌ها روندی کاهشی داشت اما غالب مبادی فروش...

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز شاهد افزایش جزئی نرخ دلار بود و در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 920 تومان مبادله ‌شد، اما اخبار روزانه آهن بیانگر سیر معکوس بازار آهن در برابر نرخ دلار بود، به طوری که روز گذشته قیمت آهن آلات در برخی شرکت‌ها روندی کاهشی داشت اما غالب مبادی فروش با تثبیت قیمت‌ها محصولات خود را عرضه کردند.

همانطور که مشخص است نوسانات قیمت دلار تغییر قابل ملاحظه‌ای در بازار آهن نداشت و بورس کالا نیز نتوانست رکود حاکم را بشکند و تغییری ایجاد کند، اما اخباری که از احتمال قطعی گاز در ایام سرد سال به گوش می‌رسد ممکن است بازار را از یخ‌زدگی بیرون کشیده و تغییراتی ایجاد کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مسکن ملی کلید گشایش بازار آهن

به نظر می‌رسد اگر محدودیت‌هایی در زمینه مصرف گاز در بخش صنایع ایجاد شود قیمت‌ها نیز روندی افزایشی در پیش بگیرند و ممکن است فروشندگان محصولات فولادی با عقب‌نشینی تدریجی خود به‌عمد به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند. اگرچه چالش‌های احتمالی دور از ذهن نیست اما این امکان وجود دارد که با کاهش قیمت‌ها نیز تقاضای مصرفی افزایش نیابد و محدودیت‌ گاز در بخش صنایع تأثیری در تغییر قیمت‌ها نداشته باشد.

طبق تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن، قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها با ثبات همراه بود اما در عین حال برخی نیز با کاهش 50 الی 400 تومانی محصولات خود را عرضه کردند. برای مثال میلگرد 14 کارخانه ذوب اهن اصفهان با قیمت 16 هزار و 200 تومان به فروش رسید که 150 تومان کاهش داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز کماکان ثابت برجای مانده و تغییر قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود ولی در بخش شاخه‌فروشی شاهد کاهش 10 الی 20 هزار تومانی قیمت این محصول بودیم. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی در برخی مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما در برخی شرکت‌ها نیز کاهش 100 الی 200 تومانی قیمت‌ها ملاحظه شد.

دغدغه صنعتگران در زمستان

با توجه به اینکه اخیرا در فصل سرما با چالش‌ کمبود انرژی و گاز در بخش صنایع و بخش خانگی مواجه هستیم در همین راستا مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه در صدد پیشگیری از قطعی احتمالی برق و گاز صنایع هستیم، اظهار کرد: در این زمینه با وزارت نفت نیز صحبت کرده‌ایم و واضح و مبرهن است که قطع کردن برق و گاز صنایع راهکار صحیحی برای جبران این کمبودها نیست.

سیف‌الله امیری در این‌باره گفت: برای تأمین انرژی تولیدکنندگان سیمان، مازوت در نظر گرفته شده است تا مشکلی در این زمینه نداشته باشند اما متأسفانه برای کمبودهای احتمالی صنعت فولاد تدابیری اندیشیده نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: درصورتی که صنایع با قطعی برق و گاز مواجه شوند، برنامه‌ریزی‌های تولیدکنندگان برای تولید محصولات فولادی محقق نخواهد شد و ممکن است با کمبود محصول نیز مواجه شویم.

امیری در ادامه افزود: عدم مدیریت صحیح این چالش‌ها توسط وزارت نفت و نیرو آسیب‌هایی را برایی صنایع رقم زده و تولیدات آنها را با مشکل مواجه کرده است از این رو وزارت صمت به صورت جدی وارد عمل شده و پیگیر حل معضل قطعی برق و گاز صنایع در فصل سرما است.

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به هشدار به این وزارتخانه‌ها درباره قطعی گاز و برق، اظهار کرد: به دنبال حل این مشکل و درصدد ممانعت از قطعی برق و گاز صنایع در فصل سرما هستیم.

اما در این میان محمد عسگری رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در زمینه کمبود انژی گاز اظهار کرد: تأمین گاز بخش خانگی و جلوگیری از قطعی آن در اولویت شرکت ملی گاز است.

وی تصریح کرد: درصورتی که بخش خانگی در مصرف گاز صرفه‌جویی کند بخش صنایع کمتر با بحران کمبود گاز مواجه خواهد شد اما اگر صرفه‌جویی صورت نگیرد هم بخش صنایع و هم بخش خانگی هر دو مشکل کمبود و قطعی گاز خواهند داشت.

وی با درخواست صرفه‌جویی از مردم در بخش خانگی، گفت: با مصرف بهینه گاز و رعایت برخی اصول ابتدایی در واحدهای مسکونی از جمله تنظیم دما بین 18 الی 21 درجه و بستن در و پنجره‌ها برای جلوگیری از هدرفت انرژی، از احتمال قطعی گاز کاسته خواهد شد.

عسگری در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که بخش صنایع و خانگی دچار قطعی گاز نشوند اما اگر صرفه‌جویی صورت نگیرد ناگزیر از قطعی گاز خواهیم بود، بنابراین علاج حادثه پیش از وقوع باید کرد.

گفتنی است سخنگوی شرکت ملی گاز درباره میزان مصرف گاز در جمعه گذشته هشدار داده و از بخش‌های خانگی و تجاری درخواست صرفه‌جویی در این زمینه داشته است. میزان مصرف گاز در فصل زمستان یک میلیارد مترکعب تخمین زده شده است که اگر 800 میلیون مترمکعب متان برای جبران این کمبود تزریق شود، بازهم 200 میلیون مترمکعب کمبود خواهیم داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)