کنترل زنجیره تولید تا مصرف نهایی

کنترل زنجیره تولید تا مصرف نهایی
کنترل زنجیره تولید تا مصرف نهایی

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بلاتکلیفی همچنان در بازار فولاد موج می زند چراکه از یک سو رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به مازاد تولید اذعان داشته و از طرف دیگر از حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌ و ساز کاسته شده است؛ حال سوال مهم این است که گرانی...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بلاتکلیفی همچنان در بازار فولاد موج می زند چراکه از یک سو رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به مازاد تولید اذعان داشته و از طرف دیگر از حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌ و ساز کاسته شده است؛ حال سوال مهم این است که گرانی ۳۰ درصدی آهن در عرض یک ماه چه توجیهی دارد؟

شایعاتی در بازار فولاد در رابطه با اقدام به راه‌ اندازی کمپین نه به خرید هیجانی آهن و فولاد توسط صنف آهن ‌فروشان شنیده می شود که در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات اظهار داشتند که این نوع کمپین‌ها معمولاً هنگام افزایش یا کاهش بی‌دلیل و بدون منطق قیمت‌ها، شکل می‌گیرند. کمپین، ابتکار اهالی صنف است. همکاران ما در ارتباط با دلایل افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت‌ ها هنوز توجیه نشده اند چراکه افزایش و کاهش این چنینی قیمت‌ها باید مستدل باشد.

کارشناسان معتقدند که تولید باید برنامه‌ ریزی‌شده باشد؛ یعنی برای شرایطی مثل مازاد یا کمبود تولید، برنامه ی ویژه ای وجود داشته باشد اما متاسفانه در حوزه فولاد خبری از سیاست مدون و راهبردی نمی باشد.  این در حالی است که فولاد دومین صنعت مهم کشور ما بعد از نفت است و می بایست برای موضوعاتی هم چون میزان تولید، مصرف و صادرات، برنامه و قانون وجود داشته باشد؛ از این حیث لازم است بدانیم که برنامه‌ها، مقطعی هستند که می توانند روال عادی بازار را بر هم زنند و بر تحریم ها و مشکلاتی مثل سخت شدن نقل و انتقالات مالی تاثیر بگذارند. با این ‌حال داشتن برنامه بلند مدت و مدون، یک نیاز اساسی در کشور ما می باشد.

از این رو سالانه حدود ۲۶ میلیون تن آهن در کشور تولید می‌شود که  ۱۷ میلیون تن آن در بازار داخل، مصرف می‌ شود؛ پس لازم است زنجیره تولید تا  رسیدن به مصرف‌کننده کنترل شود و خواسته اصلی فعالان بازار آهن و فولاد این است که زنجیره فولاد به تولید کنندگان و توزیع‌ کنندگان اصلی و واقعی محدود شود تا بدین ترتیب از ورود دیگران که  تنها سبب نابسامانی و افسار گسیختگی در  بازار می‌شوند، جلوگیری گردد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)