کنترل موج تقاضا کاذب

کنترل موج تقاضا کاذب
کنترل موج تقاضا کاذب

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، وعده مسوولان به کنترل نرخ دلار اگرچه نتوانست جلودار رشد قیمت شمش در بورس کالا شود اما موج تقاضا را در بازار آزاد محصولات فولادی کنترل کرد. گذر دلار از مرز ۱۸ هزار تومان و تجربه دلار ۲۰ هزار تومانی ظرف چند روز چنان...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، وعده مسوولان به کنترل نرخ دلار اگرچه نتوانست جلودار رشد قیمت شمش در بورس کالا شود اما موج تقاضا را در بازار آزاد محصولات فولادی کنترل کرد. گذر دلار از مرز ۱۸ هزار تومان و تجربه دلار ۲۰ هزار تومانی ظرف چند روز چنان هیجانی را به بازار آهن وارد کرد که نرخ محصولات فولادی فراتر از حد پیش ‌بینی ‌های قبلی افزایش یافت و دیگر حتی خبر شنیدن قیمت ۱۰ هزار تومن برای تیرآهن چندان عجیب و غریب به ‌نظر نمی‌آید.

 این افزایش نرخ محصولات فقط شامل حال معاملات بازار آزاد نبود. افزایش نسبی دلار نیمایی به بالا رفتن نسبی نرخ پایه عرضه محصولات منجر شد و هجوم تقاضا برای خرید کالا با نرخ دلار نیمایی و رقابت برای آن رشد نسبتا قابل توجه قیمت نهایی نسبت به قیمت پایه را درپی داشت. نرخ ارز و انتظار تورمی باعث شده روند تقاضای مصرفی در شمش و محصولات فولادی به تقاضای سرمایه ‌ای بدل شود. در حال حاضر انبار کالاها مملو از محصول است و تقاضایی از سوی بخش مصرف وجود ندارد اما هجوم نقدینگی به بازار رشد هیجانی قیمت ‌ها را رقم زده است. در این شرایط مسوولان دولتی از کنترل نرخ دلار در روزهای آینده خبر ‌می ‌دهند.

 تحقق این موضوع تقاضای کاذب بخش فولاد را کنترل می‌کند و صاحبان محصول به‌ سرعت به فروشنده تبدیل می ‌شوند. همین موضوع نیز تا حدی بازار را کنترل خواهد کرد. در روزهایی که بازار در تلاطم گرانی محصولات در اثر افزایش نرخ دلار به ‌سر می ‌برد دفتر حمل‌‍ و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رشد ۳۵ درصدی نرخ کرایه حمل و نقل خبر داده است. این افزایش نرخ علاوه بر رشد ۱۵ درصدی کرایه‌ های حمل صورت گرفته در ابتدای سال می باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)