گره کور بازار آهن

گره کور بازار آهن
گره کور بازار آهن

اهل فن بازار معتقدند که تا این دو گره باقی است هیچگاه مشکل مصرف کننده واقعی و نهایی حل نخواهد شد و همیشه حل این مسئله که چرا و به چه دلیل کالایی با اختلاف قیمت کیلویی ۲ الی ۳ هزار تومانی با نرخ معاملاتی در بورس کالا در بازار...

طی بررسی های انجام شده در بازار آهن، دو ناحیه با گره کور به عنوان مشکل لاینحل تنظیم بازار، در روزهای اخیر شناسایی شدند که به شرح ذیل می باشند:
1-اعمال نفوذ مافیا و قدرت‌های اقتصادی در تصمیمات نظارتی اقتصاد کشور
2- عدم وجود نظارت کافی و شایسته در خروجی بورس کالا

اهل فن بازار معتقدند که تا این دو گره باقی است هیچگاه مشکل مصرف کننده واقعی و نهایی حل نخواهد شد و همیشه حل این مسئله که چرا و به چه دلیل کالایی با اختلاف قیمت کیلویی ۲ الی ۳ هزار تومانی با نرخ معاملاتی در بورس کالا در بازار آزاد فروخته می شود و دولت در مهار این رانت تا این حد ناتوان است را نمی توان در جای دیگر غیر از دو مورد عنوان شده جستجو کرد چراکه اگر دولت بخواهد مشکلی نیست که حل شدن آن برایش کار خیلی پیچیده و غیر ممکنی باشد، اما این سکوت دولتی ها در برابر این جریانات این شک را بوجود می آورد که یا خودش به نوعی در سود آن شریک است یا واقعا نمی داند که چه می کند ‌و به دور خود کورکورانه می‌چرخد.

از این رو تلاش سمت عرضه برای واگذار شدن اختیارات این بازار به آنها همان تعبیر سلام گرگ بی طمع نیست، می باشد چراکه با وجود این گستره از اختیارات می توانند به بالاترین قیمت فروش در بازار داخلی دست یابند و دقیقا با توجه به ماهیت فعالیت انها این یک موضوع بدیهی می باشد زیرا اینها در مواجه با این معضل دقیقا مثل حوزه خودرو انتظار دارند که با قیمت حاشیه بازار،  محصول خود را به فروش برسانند؛ حال آنکه حاشیه بازار هم در نهایت متغیری سرچشمه گرفته از فعل خود اینها در بازار داخلی است چراکه در حال حاضر مرزها متاثر از تحریم ها بسته هستند و پول ملی ما هم ارزش خودش را در برابر پول خارجی از دست داده است .

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (6)

  • یونس
    یونس 1399/02/22 - 20:53 پاسخ

    بد بخترین انسانها ما هستیم تا میخوایم یه چیزی بخریم قیمتش نجومی میره بالا فرض مثلا اگه قیمت چیزی ۵۰ میلیون باشه نتونی امروز بخری فردا باید ۶۰میلیون بدی بدبختیشم اینه که یکی دو چیز نیست تمامی اجناس همین افتضاحو دارن روز به روزم اماره فقرا بیشتر و بیشتر میشه دیگه اشکمون در میاد

    • شهاب الدین
      شهاب الدین1399/02/30 - 16:15

      خداوند به همه ظالمین در هر لباسی که هستند و کم هم نیستند لعنت کند.

  • شیخ
    شیخ1399/02/17 - 22:07 پاسخ

    با سلام خدا به سر شاهده انبارهای ذوب اهن اصفهان در کنار شهرک صنعتی اشترجان. دپو شده پر از میلگرد و تیر اهن ساده نباشید خود کارخانه های ایرانی هستند که با سو استفاده از حمایت از تولید ملی کمر مردم را شکستند

  • هادی
    هادی1399/02/17 - 09:19 پاسخ

    ظلم به ملت مگه شاخ و دم داره!

  • هادی
    هادی1399/02/16 - 12:07 پاسخ

    با توجه به اینکه شاخص بورس جهش چشمگیر داشته و سهام کارخانه ها در بورس معامله می شوند بالطبع قیمت کالا را مزایده تعیین می کنه و این تاثیر مستقیمی در افزایش قیمت کالا داره.

    • محسن
      محسن1399/02/16 - 23:47

      پس حمایت از مصرف کننده چه می شود . دولتی که آرزوی حل مشکل مسکن دارد چرا اجازه افزایش بی رویه آهن آلات را میدهد که خود نقش مهمی در قیمت مسکن دارد . جواب این تناقض آشکار چیست ؟