گزارش وضعیت بورس کالا

گزارش وضعیت بورس کالا
گزارش وضعیت بورس کالا

امیر حسین کاوه، دبیر اتحادیه لوله و پروفیل کشور طی گفتگویی در رابطه با وضعیت بازار فولاد کشور اظهار داشت: افزایش کنونی قیمت آهن و فولاد کشور ریشه در دو سال گذشته دارد. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، ایر حسین کاوه افزود: در سال 96 میزان تورم کشور حدود 12 درصد اعلام شد که نرخ دلارحدود 20 درصد افزایش یافت اما قیمت فولاد در این سال بیش از 88 درصد بالا رفت. وی در ادامه عنوان کرد: با وجود افزایش قیت آهن و فولاد در سال گذشته، در سال جدید 

امیر حسین کاوه، دبیر اتحادیه لوله و پروفیل کشور طی گفتگویی در رابطه با وضعیت بازار فولاد کشور اظهار داشت: افزایش کنونی قیمت آهن و فولاد کشور ریشه در دو سال گذشته دارد.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، امیر حسین کاوه افزود: در سال 96 میزان تورم کشور حدود 12 درصد اعلام شد که نرخ دلارحدود 20 درصد افزایش یافت اما قیمت فولاد در این سال بیش از 88 درصد بالا رفت.

وی در ادامه عنوان کرد: با وجود افزایش قیمت آهن و فولاد در سال گذشته، در سال جدید این نوسانات بیش از پیش به چشم آمد. در حال حاضر قیمت اعلامی در بورس کالا با بازار ازاد و سیاه محصولات فولادی حدود 3 هزار تومان تفاوت دارد. بطور مثال؛ ورق آهنی که مورد نیاز صنایع پایین دست می باشد، در بورس کالا بصورت نا خالص 3 تومان اعلام می شود اما این محصول در بازار آزاد با قیمت 5 هزار تومان به فروش می رسد. این در شرایطی است که کالاهای مورد عرضه در بورس کالا بصورت قطره چکانی بفروش می رسد و این مدل عرضه با تولید کننده اصلی ارتباطی مستقیم دارد چرا که از شکاف قیمتی بازار آزاد و بورس استفاده کرده و موجب افزایش قیمت ها می شود.

 حمیدرضا طاهری زاده، نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اینباره گفت: هدف فولاد کشور در سال 97 تولید 24 میلیون تن فولاد می باشد. این در حالی است که این میزان در سال گذشته حدود 21 میلیون تن بوده است که از این میزان برای صادرات و تولیدات داخل هدف گذاری شده است. هدف ابتدایی که صادرات می باشد با موفقیت پشت سر گذاشته شد و ما توانستیم حدود 8 میلیون تن انواع شمش های فولادی و ورق های فولادی را به دیگر کشور ها صادر کنیم. اما هدف دوم متاسفانه به دلیل رکود موجود در کشور محقق نشد. در سال جاری نیز هدف از صادرات فولاد حدود 11 میلیون تن می باشد که شامل شمش و ورق های فولادی است.

دبیر اتحادیه لوله و پروفیل کشور اظهار داشت: در حال حاضر بین صنایع پایین دستی و بالا دستی در داخل کشور مداخلاتی وجود دارد که این اتفاق بدلیل عدم تامین مواد اولیه می باشد. علت این عدم تامین افزایش دلال بازی و رانت خواری در بورس کالا بوده و به دنبال آن خروج مواد اولیه از کشور می باشد که موجب شده تا نیاز داخلی مان تامین نگردد.

طاهری زاده عنوان کرد: در حال حاضر قیمت های اعلامی در بورس کالا بدور از واقعیت می باشد و تنها بصورت دستوری ابلاغ می شود.

با توجه به شرایط بوجود امده در بازار آهن و فولاد کشور و بر اساس گزارش فوق به این مهم دست می یابیم که در حال حاضر دلال بازی ها و رانت خواری ها در بورس کالا و همچنین بازار ازاد و سیاه کشور موجب بر هم خوردن قیمت ها در بازار شده است. همچنین طبق گفته طاهری زاده، محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا به دست مصرف کننده نمی رسد و در این میان شرکت های بازرگانی و سوداگر نقش خریدار را بازی می کنند. چنانچه قیمتهای دستوری از بورس کالا برچیده شود، انگاه تولید کننده هم برای عرضه بیشتر ترغیب می شود در نهایت قیمت ها با کاهش مواجه خواهد شد و دیگر شاهد نرخ های نجومی در داخل کشور نخواهیم بود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)