یک بام و دو هوای بورس کالا

یک بام و دو هوای بورس کالا
یک بام و دو هوای بورس کالا

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، شرایط بازار جهانی فولاد اصلاً مساعد نیست و به دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادیِ مرتبط با بحران کرونا، عرضه فولاد به شدت بر تقاضا پیشی گرفته است؛ همچنین فشار تحریم ها و هزینه‌های ناشی...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، شرایط بازار جهانی فولاد اصلاً مساعد نیست و به دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادیِ مرتبط با بحران کرونا، عرضه فولاد به شدت بر تقاضا پیشی گرفته است؛ همچنین فشار تحریم ها و هزینه‌های ناشی از انتقال ارز به کشور در شرایط تحریم نیز به تنگ شدن عرصه بر این صنعت کمک کرده است.

نکته جالب توجه در این شرایط این است که، صادرکنندگان فولاد با محدودیت‌ها و مقررات دست‌ وپا گیر صادراتی نیز روبرو هستند و آن‌ها باید برای صادرات محصولات فولادی، محموله به محموله از معاونت امور معدنی وزارت صمت مجوز بگیرند. در واقع نه تنها تسهیلات و مقرراتی برای حفظ سهم بازار فولاد ایران در بازارهای جهانی، در پی شیوع کرونا درنظر گرفته نشده، بلکه محدودیت‌های غیرموجه پیشین نیز همچنان سر راه صادرکنندگان است.

روند نزولی بهای شمش نیز در قیمت گذاری آهن آلات مصرفی این روزهای بازار آهن بی تاثیر نبوده است، بطوریکه برای عرضه روز ۲۴ فروردین در بورس کالا، وزارت صمت مجددا قیمت پایه شمش فولادی را کاهش داد و آن را به رقم  ۳۵۷۹ تومان به ازای هر کیلو رسانید که همین امر کارشناسان را به این فکر وا داشت که اگر وزارت صمت می‌خواهد به فرمول کاهشی خود در قیمت گذاری این محصول هم چنان پایبند بماند، باید بهای شمش فولادی را این هفته با قیمت پایه ۳۸۴۷ تومان به ازای هر کیلو عرضه کند.

این‌ها همه نشانه‌هایی از سرکوب قیمتی هستند که بیش از پیش فولاد سازان را تحت فشار گذاشته‌ اند. رکود جهانی ناشی از شیوع کرونا، محدودیت‌ها و مقررات دست‌ و پاگیر صادراتی و تحریم‌ها را هم که در کنار این سرکوب قیمتی در بازار داخل قرار دهیم، جورچینِ فشارها به صنعت فولاد کشور تکمیل می‌شود. از این رو حداقل تا اوایل اردیبهشت ماه سال جاری نمی توان ثبات پایداری در بازار آهن شاهد بود و این بازار هم چنان در سکوت به سمت آینده ای مبهم پیش می رود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (6)

  • ناصر آتاجان
    ناصر آتاجان1399/01/31 - 22:32 پاسخ

    اینا فقط غصه خودشونو میخورن مگه وقتی قیمت دوبرابر میکنن دلشون واسه مصرف کننده میسوزه فقط باید نخرید تا جیب پر پولشون پر پول تر نکنیم

  • مهدی داودی
    مهدی داودی1399/01/31 - 14:34 پاسخ

    نخرید تنها تا مجبور بشن بیارنش پایین اینا فقط دنبال سود بیشتر خودشونن نخریداهن

  • علی ح
    علی ح1399/01/27 - 23:01 پاسخ

    اقا بذار بیاد پایین حباب داشته مردم بتونن بخرن باید بشه کیلویی 4 تو من

  • محمدرضا
    محمدرضا1399/01/27 - 17:22 پاسخ

    باسلام. پیش بینی شما درمورد آینده بازار چیست؟ براهفته آینده خرید انجام دهیم یا خیر؟بنده مصرف کننده هستم.

  • علیرضا
    علیرضا1399/01/27 - 13:32 پاسخ

    شما نگران فشار وارد شده بر فولاد سازان و عرضه کنندگان فولاد نباشید. اینها همان افرادی هستند که با زیاده خواهی های خود فشارهای بسیاری را بر مردم وارد کرده اندو همواره سودهای کلانی را به جیب زده اند. فقط و فقط وظیفه ما این است که همچنان از خرید آهن و میلگرد خودداری کنیم تا این کاهش قیمت ادامه داشته باشد و یک قیمت منطقی برای این محصولات مشخص شود.

  • صادق غلامیان
    صادق غلامیان1399/01/27 - 13:23 پاسخ

    سلام،امیدوارم قیمتها به حد معقول برسه،آخرشم دولت دست کارخونه دارای بزرگ رو میگیره بهتره نگران شون نباشین،اینکه از سه ماه پیش یه دفعه قیمتا تقریبا دوبرابر شد مگه کسی دلش بحال ما سوخت ،انشاءالله که قیمتها بیاد به سه چهار هزار تا بفهمند روزایی که من و امثال من در این چند ماه بر ماگذشت و اوج نا امیدی که داشتیم رو درک کنن،مثلا خواستم اشتغال زایی کنم یه وام گرفتم تا سوله بزنم بعد تا بخوان وان رو بدن ببینی آهن شده دوبرابر!!!خدا از سر باعث و بانیش نگذره،به باز هم توکلمون بر خداست