آغاز زمستان با بازار سرد آهن

آغاز زمستان با بازار سرد آهن
آغاز زمستان با بازار سرد آهن

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در اکثر مبادی فروش ثبات داشت البته می‌توان گفت تقریبا نیمی از شرکت‌ها محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند اما ظاهرا به تأثیر از افزایش قیمت دلار میل به ثبات قیمت اهن نیز افزایش یافت.بازار ارز نیز در پی نوسانات مداوم...

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در اکثر مبادی فروش ثبات داشت البته می‌توان گفت تقریبا نیمی از شرکت‌ها محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند اما ظاهرا به تأثیر از افزایش قیمت دلار میل به ثبات قیمت اهن نیز افزایش یافت.

بازار ارز نیز در پی نوسانات مداوم نرخ دلار روز گذشته کمی افزایش پیدا کرد. با اینکه چند روزی دلار در مرز 30 هزار تومان تقریبا توقف کرده بود و تنها نوسانات جزئی در آن مشاهده می‌شد روز گذشته مجددا افزایش یافت، به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 30 هزار و 200 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش اهن پرایس روز دوشنبه قیمت آهن به طور تقریبی در نیمی از شرکت‌ها کاهشی بود و در نیمی دیگر ثبات داشت اما تاحدودی کفه ثبات قیمت سنگین‌تر بود. با توجه به این که روز یکشنبه تمایل فروشندگان به کاهش قیمت بیشتر بود گویا روز دوشنبه به دلیل رشد قیمت ارز، از کاهش قیمت روزانه اهن دست کشیدند.

به طوری که قیمت روز میلگرد در کنار ثبات قیمت در 11 شرکت، با کاهش 50 الی 200 تومانی در 6 شرکت همراه بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز به همین صورت بود و در کنار ثبات قیمت در غالب مبادی فروش، بخشی از فروشندگان نیز حدود 200 الی 300 تومان محصولات خود را کاهش دادند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در ابهام و بلاتکلیفی

قیمت روز تیرآهن نیز تقریبا مانند سایر محصولات فولادی عمدتا ثابت اعلام شد اما در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش 200 تومانی این محصول بودیم، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز سایزهای پرفروش تیراهن با 15 هزار تومان کاهش قیمت همراه بود.

 قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز عمدتا کاهش داشتند به طوری که حدود 200 الی 300 تومان کاهش قیمت برای این محصولات ثبت شد. گفتنی است برخی شرکت‌ها نیز میل به ثبات داشتند از این رو تغییری در قیمت محصولات اعمال نکردند.

اخبار منتشر شده حول محور مذاکرات وین، شاید دلیل افزایش قیمت دلار در روز گذشته باشد. سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تعلل لندن در پرداخت بدهی معوقه ایران بیان کرد که تا هنگامی که این بدهی پرداخت نشود فصل جدیدی در روابط گشوده نخواهد شد زیرا تاکنون انگلیس صرفا حرف زده و عملا کاری نکرده است.

وی همچنین ابراز کرد که در حال حاضر توافق بر سر دو متن پیشنهادی ایران حاصل مذاکرات اخیر است و پس از این احتمالا گفت‌وگوها بر مبنای این دو متن پیشنهادی انجام شود.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به پیشرفت حاصل شده در مذاکرات توضیحاتی در زمینه رفع تحریم‌ها ارائه داد و  اظهار کرد که از مذاکرات بین ایران و عربستان استقبال می‌کنیم.

درنتیجه می‌توان گفت نوساناتی که در بازار ارز رخ می‌دهد به طور مستقیم تحت تأثیر اخبار مذاکرات وین است و تا حصول نتایج قطعی همچنان در نوسان خواهد بود.

با این تفاصیل می‌توان گفت ماه آذر درحالی پایان می‌یابد که همانطور که احتمال می‌رفت جز در موارد مختصر و محدودی نوسان چشمگیری در بازار آهن مشاهده نشد، اگرچه شرایط فعلی کشور پیش‌بینی آینده بازار را دشوار می‌کند اما به نظر می‌رسد تا زمانی که اساسی‌ترین فاکتورهای مؤثر بر بازار اهن مرتفع نگردد، اوضاع به همین منوال باقی بماند.

اصلاح سیاست مهمتر از اصلاح ساختار

در چند روز اخیر اخباری مبنی بر تغییر ساختار در وزارت صمت منتشر شد که گویای تشکیل هفت معاونت در این وزارتخانه بود. بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندان فولاد ایران در واکنش به این خبر ابراز کرد: تغییر در ساختار وزارتخانه تأثیر چندانی در کیفیت کار و عملکرد این وزارت نخواهد داشت و حتی ممکن است تغییری در کیفیت عملکرد این نهاد مشاهده نشود زیرا اساس سیاست‌گذاری این وزارتخانه واحد و ثابت است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور، آنچه این روزها بسیار مهم به نظر می‌رسد مسئله تورم است که به طور روزانه در همه بازارها درحال رشد است اما به ظاهر دولتمردان افزایش قیمت حاصل از ترم را ناشی از گرانفروشی می‌دانند و تفاوتی بین این دو قائل نیستند. درحال حاضر همه بازارها با این مشکل درگیر بوده و فولادسازان نیز از این امر مستثنا نیستند.

یکی از عواملی که به این تورم دامن می‌زند دخالت دستوری در بازار است، اگرچه دولت درظاهر موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست اما به نحو دیگری در قیمت‌گذاری‌ها دخالت صورت می‌گیرد، در واقع فعالان فولادی در گرانی محصولات دخیل نیستند.

وی درپایان ابراز کرد: درحال حاضر آنچه به نظر ضرورت دارد تغییر دیدگاه مسئولان به مسائل جاری و تورم موجود است زیرا با افزایش قیمت محصولات فولادی در اثر تورم واحدهای فعال در زنجیره فولاد بانی این امر اتلاق می‌شوند درحالی که مشکل اصلی از جای دیگری سرچشمه می‌گیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)