اختلاف بخش عرضه با بورس کالا

اختلاف بخش عرضه با بورس کالا

آهن پرایس: پس از سه روز تعطیلی، فعالیت بازار آهن و فولاد با افزایش ناگهانی قیمت روزانه آهن‌آلات شروع شد، اقدامی که جرقه آن پنجشنبه هفته گذشته روشن شده بود، به طوری که غالب مبادی فروش محصولات خود را ...

آهن پرایس: پس از سه روز تعطیلی، فعالیت بازار آهن و فولاد با افزایش ناگهانی قیمت روزانه آهن‌آلات شروع شد، اقدامی که جرقه آن پنجشنبه هفته گذشته روشن شده بود، به طوری که غالب مبادی فروش محصولات خود را با افزایش حدودی 300 الی 500 تومانی اعلام قیمت کردند.

بازار ارز نیز باز هم خلاف بازار آهن عمل کرد و پس از رشد مثبت قیمت دلار تا مرز 32 هزار تومان، روزگذشته کمی عقب‌نشینی کرد. به طوری که هر دلار آمریکا پایان روز گذشته در بازار آزاد حدود 31 هزار و 530 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

طبق آمار و شنیده‌ها، افزایش یکدستی که تقریبا در کلیه محصولات فولادی رخ داد برنامه‌ای از پیش تعیین شده و هدفمند بود که برخلاف پارامترهای اثرگذار بر بازار آهن و تعیین قیمت اهن‌الات است.

در اثر همین حرکت روز گذشته بیشتر شرکت‌ها حدود 100 الی 500 تومان قیمت میلگرد آجدار را افزایش دادند، حتی برخی فروشندگان قیمت دوم اعلام کردند و برخی دیگر فروش خود را بستند. نتیجه این امر افزایش میانگین قیمت میلگرد از 17 هزار و 100 الی 17 هزار و 300 به بازه 17 هزار و 700 تومانی بود.

این افزایش ناگهانی در قیمت روز نبشی و ناودانی نیز مشهود بود به‌گونه‌ای که چند شرکت به طور میانگین حدود 700 تومان افزایش قیمت داشتند، برخی اعلام قیمت نکرده و برخی دیگر نیز ثبات قیمت داشتند.

همچنین قیمت پروفیل و قیمت لوله مانیسمان، داربستی و سایر لوله‌ها نیز نوسان داشتند به‌طوری که برخی مبادی فروش افزایش 100 الی 300 تومانی را پیشه کردند و برخی دیگر بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی حدود 100 الی 300 تومان افزایش قیمت داشت، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز قیمت‌ها با افزایش همراه بود به طوری که غالب شاخه‌های پرفروش تیر ذوبی حدود 20 الی 40 هزار تومان افزایش داشتند.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تقریبا ثابت اعلام شد اما قیمت روز ورق سیاه، ورق استیل و ... مانند سایر محصولات دیگر به طور میانگین با افزایش 200 تومانی همراه بود.

به گزارش آهن پرایس، افزایش قیمت‌ها درحالی اتفاق افتاد که غالب فاکتورهای تعیین‌کننده وضعیت بازار چه بازار داخلی و چه بازار خارجی، نشان از کاهش و ثبات قیمت اهن دارد و آنچه روز گذشته مشاهده شد خلاف واقعیت بازار است.

این جریان افزایشی درحالی بود که هنوز بخش تقاضا در انتظار کاهش قیمت‌ها نظاره‌گر ثبات بازار در کف قیمتی محصولات فولادی بودند، اما این فرار رو به جلو برخلاف روند ستاد تنظیم بازار بود.

همچنین قابل ذکر است درحالی این هیجان افزایشی ایجاد شد که آمارها حکایت از کاهش نرخ شمش در عرضه بورس کالای امروز دارد، به این صورت که سقف قیمت پایه شمش با کاهش 400 تومانی در مقایسه با عرضه‌ پیشین، حدود 14 هزار تومان عرضه می‌شود، با این اوصاف احتمالا قیمت میلگرد بورسی نیز در عرضه فردا در کانال 16 هزار تومانی خواهد بود.

با توجه به اینکه نرخ شمش صادراتی همچنان حدود 550 دلار و نرخ دلار نیمایی 24 هزار و 500 تومان است، اما به نظر می‌رسد برخی عرضه‌کنندگان قصد همکاری با بورس کالا را ندارند و روندی برخلاف واقعیت بازار در پیش گرفته‌اند.

کاهش عرضه در بورس و افزایش ناگهانی و هیجانی قیمت‌ها به نوعی دهن‌کجی به ساز و کار بازار به شمار می‌رود که نظم و آرامش بازار را بهم می‌ریزد که با این اوصاف ظاهرا عرضه‌کنندگان در پی نوسان‌گیری از تقاضای مضطرب هستند.

گفتنی است امروز حدود 84 هزار تن انواع شمش بلوم در بورس کالا عرضه خواهد شد که قیمت آن در مقایسه با عرضه قبل حدود 400 تومان کاهش یافته و نرخ میانگین موزون آن نیز حدود 13 هزار و 990 تومان در نظر گرفته شده است.

انتقال تعطیلی جمعه به روز قطعی برق

به دنبال محدودیت مصرفی که در زمینه قطعی برق برای صنایع فولادی ایجاد شده، وزارت نیرو در صدد ارائه برنامه زمانبندی به صنایع فولادی است تا به این ترتیب زیان و خسارت‌های مالی این واحدهای تولید را به حداقل برساند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسان آهن روی نقاط ضعف و ترس

به همین منظور طبق تفاهم شرکت توانیر و مدیریت مصرف برق شرکت‌های صنعتی، مقرر شده است یک روز تعطیلی در طول هفته از ساعت 11 تا 23 در شهرک‌ها اعمال شود، به همین دلیل شهرک‌ها می‌توانند برای به کاهش رساندن آسیب تولیدکنندگان، تعطیلی روز جمعه خود را به روز محدودیت مصرف منتقل کنند.

با توجه به اینکه قطعی‌های مکرر برق در واحدهای تولیدی در سال گذشته خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد، وزارت نیرو و وزارت صمت با ارائه راهکارهای خود در صدد کاهش میزان این خسارت‌ها هستند، اگرچه مشکل اصلی هنوز پابرجاست و زیرساخت‌ها نیاز به اصلاح اساسی دارند.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)