اصلاح قیمت آهن تا پایان فروردین

اصلاح قیمت آهن تا پایان فروردین

با افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری، ممکن است کاهش قیمت مواد اولیه مانند آهن اسفنجی در بورس کالا متوقف شود اما احتمالا تا پایان ماه جاری اصلاح نسبی قیمت سایر محصولات فولادی ادامه‌دار باشد...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت آهن آلات در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روند کاهشی داشتند و شمار زیادی از مبادی فروش نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند و عمدتا ثبات داشتند.

بازار ارز نیز نوسانات چندانی نداشت و قیمت دلار پس از برگشت به کانال 51 هزار تومانی مجددا عقب‌نشینی کرد و در کانال 50 هزار تومانی مبادله شد، به این صورت که هر دلار در بازار آزاد در پایان روز روی 50 هزار و 350 تومان بسته شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

در پی روند اصلاح نسبی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در برخی از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و شمار زیادی نیز با کاهش 300 الی 500 تومانی همراه بودند و کف نرخ میلگرد آجدار همچنان در کانال 23 هزار تومانی گزارش می‌شود.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده بنگاه‌ها بین 50 الی 200 هزار تومان کاهش داشتند و در چند کارخانه مانند تیرآهن ظفربناب و اهواز قیمت‌ها ثابت اعلام شد.

انواع ورق‌ها هم با نوسانات متعددی همراه بودند به این صورت که قیمت ورق سیاه بین 500 الی 1000 تومان کاهشی بود و چند کارخانه هم ثبات داشتند، همچنین قیمت انواع ورق سرد مانند ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی بدون تغییر اعلام قیمت شدند.

قیمت روز قوطی آهن نیز تقریبا در همه کارخانه‌ها ثابت بود و انواع لوله‌های داربستی، مانیسمان، صنعتی و ... نیز با ثبات قیمت همراه بودند. قیمت روز نبشی، سپری و انواع ناودانی نیز عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شدند اگرچه چند کارخانه نیز اصلاح قیمت داشتند.

همانطور که از روند نوسانات بازار آهن برمی‌آید پس از تعطیلات قیمت آهن کیلویی همچنان روی خط اصلاح است اما ادامه‌دار بودن این روند تضمین‌شده نیست و ممکن است با دستورالعمل و سیاست جدید مجددا قیمت‌ها افزایشی شود اما با این حال هر نوع افزایش قیمت تا پایان ماه رمضان بعید است.

دو نکته‌ای که درباره تنظیم بازار فولاد داخلی شنیده می‌شوود آزادسازی فروش شمش بلوم در بورس کالا به صورت اعتباری است و نکته بعدی نیز تعیین نرخ پایه محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت است.

گویا معاملات اعتباری تا زمان رسیدن بازار به نقطه تعادل توسط وزارت صمت ممنوع شده است و در معاملات بورس کالای امروز نیز اعمال می‌شود. با این حساب به نظر می‌رسد قیمت پایه میلگرد در معاملات فردا کاهشی شود.

براساس گزارش‌ها امروز حدود 467 هزار و 330 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود 199 هزار و 830 تن به شمش بلوم اختصاص دارد، قیمت شمش بلوم حدود 17 هزار و 877 تومان تعیین شده است که بیانگر کاهش 17/3 درصدی قیمت این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

نکته‌ای که در باره بازار آهن ایران وجود دارد قیمت اعلامی در این بازار عمدتا تابعی از سیاست‌های دستوری است و بازارساز می‌تواند روند کلی بازار را با دستورالعملی جدید تغییر دهد، در چنین شرایطی است که امکان تحلیل بازار براساس مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار دشوار و حتی غیرممکن می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش‌بینی بازار آهن در 1402 با هوش مصنوعی

اما با این حال آنچه مسلم است این است که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، کاهش قیمت مواد اولیه بیشتر از رقم فعلی، دیگر صورت نخواهد گرفت و در همین بازه‌های قیمتی متوقف می‌شود، اما این به معنای افزایش قیمت محصولات اولیه نیست. در باره محصولات نهایی نیز می‌توان گفت افزایشی تا پایان فروردین نخواهیم داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 8 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (15)

  • حسین باقری
    حسین باقری1402/02/09 - 20:31 پاسخ

    سلام اینکه چرا خبری رو اعلام می کنند بعد اجرایی نمیشه رو باید از ریئس دولت پرسید چرا نباید قیمتها همون۱۶هزار تومان بشه با وعهده ای که وزیر صمت دادن کجاست؟

  • بی نام
    بی نام 1402/01/29 - 19:22 پاسخ

    بزرگواری که قیمت میلگرد ۲۳ هزارتومان ثبت کردید ونمی دانم ازکجا قیمت گذاری انجام می پذيرد. چون چندروز قبل من نیاز به ۵ شاخه میلگرد ساده شماره ۸ داشتم که دریکی ا ز خیابانهای مشهد کیلویی ۳۲ هزارتومان حساب کرد وگفت نرخ میلگرد تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۱ همان ۳۲ هزارتومان است.

  • جعفر
    جعفر1402/01/26 - 19:26 پاسخ

    خدایا من بازنشسته باحقوق ثابت چطور خودم رو برسونم به تورم !!؟؟؟

    • داود
      داود1402/01/29 - 00:55

      بازنشسته نیستید چون نمیدونید بازنشسته هم افزایش حقوق داره البته این روزها دعوا بر سر افزایش حقوق متناسب سبد معیشتی هست

  • علی
    علی1402/01/25 - 10:35 پاسخ

    واقعامتاسفم برای این کشورداری

  • علی
    علی1402/01/25 - 04:22 پاسخ

    سلام شب قدر دعا کنید درست میشه. اینجا آهن که گرونه ولی توی بهشت فکر کنم قیمتش مناسبه؟ ولی اونجا هم کارخونه دارا قیمتشو میبرن بالا چون همه رو اینجا پیشخرید کردن

  • هاشی خموشی
    هاشی خموشی1402/01/23 - 16:43 پاسخ

    آهن وسیمان و کلا مصاح ساختمانی باید مثل خودرو بره بالا چون قیمت مسکن هم بره بالا مدیران و مجلسی ها حتی صد اوسیما سهم بیشتری از دزدی‌ها می خواهند حقشون هم هست خیلی دارند تبلیغات می کنند

    • بچه شیراز
      بچه شیراز1402/01/25 - 17:40

      یعنی الان نرفته بالا!؟؟!!!مردک نسبت به سال ۹۷مسکن بیشترین جهش داشته متری ۲میلیون شده ۴۰میلیون، شما متری ۶میلیونی پیدانمیکنیددرحالیکه سال ۹۷دقیقامتری ۳۰۰هزارتومان بود قیمتهای مسکن امروز افتضاح هست ابرام اومدوالله درشیرازمتری ۱۰میلیون بودیکسال محسن چوخان وابرام متوهم ماندندقیمت هاشده ۲۱میلیون،تک تک روزهاوقیمتهادارم برام اثبات شدگرانی کارگروه اصولگراهاتندروهاوسازندگی که سازندگی دراصلاح طلبهاجمع شدند،درحا لیکه ارسن لوپن واقعی هستندواصلاح طلیهاتوسط سازندگی تخریب میشوند.. حرص طمع گرانی احتکارظلم به فقیرزیرد ست قتل عام مردم وووهمه دراصولگراها ست دقبقامتوجه شدم خاک برسرم به اشغال رای دادم وحمایتش کردم افسوس

  • علی صفری
    علی صفری1402/01/23 - 13:26 پاسخ

    اصلاح قیمتها همیشه با افزایش بوده هیچ وقت ارزون نشده

  • اشنا
    اشنا1402/01/23 - 11:43 پاسخ

    خدا وکیلی مگه همه مواد آهن مال کشور خودمان نیست که حتی من ۲شاخه آهن ۱۴ میخوام بخرم نمیتونم وجدانا این کارخانه ها دیگه سو استفاده نکنند خونه خریدن یا درست کردن شده رویا،،،،

  • میثم
    میثم 1402/01/22 - 11:43 پاسخ

    قیمت دلار آزاد ربطی به دخل و خرج فولادیها نداره، چون ارز مورد نیازشون رو از بازار آزاد تامین نمی کنند و به همین جهت قیمت میلگرد پایین تر از این حرفها هست ، قیمت ها شکسته می شود

  • فاطمی
    فاطمی1402/01/22 - 05:16 پاسخ

    چرا اینقدر پروفیل گران شد خودتون راخدای جای یک فقی بزارید ببیند قدرت خرید رادارند مگر کافری

    • سیفی ازکرمانشاه
      سیفی ازکرمانشاه1402/01/26 - 02:19

      خدای بایدتیرآهن بشودشاخه۲میلیون بیشترنه چون الان۲۰۰میلیون میخادوام بدهدروستایی هابرای ساخت مسکن. اگرمصالح گران باشه بایدوام حداقل۵۰۰میلیون باشه

  • ناصر
    ناصر1402/01/21 - 19:14 پاسخ

    جالب قیمت آهن را یک دفعه صدوپنجاه درصد افزایش میدهند بعد ده درصد کاهش می دهند آن وقت می گویند قیمت آهن کاهش یافته!

    • محمد
      محمد 1402/01/29 - 16:02

      دقيقا 200 ميليون اهنش نميشه . ولي متاسفانه مسولين اعلام كردن وام افزايش نميدن از طرفي هم اين آهن ميگن اصلاح قيمت ولي 200 هزار ميره بالا 20 هزار مياد پايين اون وقت تيتر ميزنن كاهشي شد و سقوط اينا . اينا سو استفاده هست تا ميبنن تقاضا براي اهن ميره بالا قيمت هم ميبرن بالا اما عرضه هميشه پايينه اين سياسته خود شركت ها توليد آهن فولاد هست .وگرنه امروز دلارپايين بوده ولي اهن 14 شده شاخه 4800 . خب اين يعني سو استفاده