اعمال محدودیت در بازار فولاد

اعمال محدودیت در بازار فولاد
اعمال محدودیت در بازار فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، به اظهارات فعالان بازار فولاد، متقاضیان محصولات فولادی نیز برای فرار از محدودیت به‌ جای اعلام تقاضا با یک کد بورسی سراغ اعلام خرید با چند کد بورسی می‌ روند. به این ترتیب نه‌ تنها تقاضا محدود نمی‌ شود که تقاضای کلی افزایش نیز پیدا می‌کند و این...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، به اظهارات فعالان بازار فولاد، متقاضیان محصولات فولادی نیز برای فرار از محدودیت به‌ جای اعلام تقاضا با یک کد بورسی سراغ اعلام خرید با چند کد بورسی می‌ روند. به این ترتیب نه‌ تنها تقاضا محدود نمی‌ شود که تقاضای کلی افزایش نیز پیدا می‌کند و این امر رشد قیمتی محصول را در پی خواهد داشت.

تجربه نشان داده وضع محدودیت ‌هایی که با هدف کنترل بازار صورت می‌گیرد نه ‌تنها اثر بخش نبوده که به آشفتگی بیشتر بازار نیز دامن زده است. این سیاست کنترلی گاه در قالب کنترل قیمتی و گاه در قالب محدودیت در خرید بورس کالا حاکم شده و همواره نیز نتیجه معکوس داشته است. بازار فولاد در چند ماه گذشته تجربه ناموفق قیمت‌‌‌‌‌‌گذاری دستوری را از سر گذراند که نتیجه آن رشد یک باره قیمت ‌ها و سرازیر شدن رانت به جیب عده‌ای خاص بود.

اگرچه با این سیاست قیمت عرضه محصولات در بورس کالا برای مدتی کنترل شد اما با برداشته شدن فشار، بازار شاهد التهابی دوچندان بود که قیمت‌های فعلی این بازار را رقم زد. همچنین باید اذعان کرد سیاست تعیین سقف قیمتی برای انواع محصولات زنجیره فولاد از شمش تا محصول نهایی، سودی برای مصرف‌کننده نهایی نداشت و تنها باعث سرریز سود به جیب دلالان و سودجویان شد.

زمانی که به تولیدکننده دستور داده می‌شود محصول خود را با قیمت دستوری تعیین شده در وزارت صنعت در بورس کالا عرضه کند، فروشنده به‌دنبال راهی برای دور زدن این قانون می‌رود و در این میان فردی که امکان خرید محصول با قیمت ارزان دستوری را پیدا کند به رانت دست پیدا کرده است. در شرایط فعلی، اگر دولت از هرگونه سیاست‌گذاری در این حوزه دست بکشد بازار فولاد حتی در شرایط رشد نرخ ارز به ثبات بهتری می‌رسد؛ زیرا بازار انواع محصولات این بخش اشباع شده و شدت گرفتن تحریم نیز از بازارهای صادراتی کاسته است، به این ترتیب پیشی‌گرفتن عرضه بر تقاضا، ثبات بازار و رشد قیمتی را به دنبال خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

عضویت / ورود

عضویت / ورود

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی