افت نرخ آهن در یک ماه اخیر

افت نرخ آهن در یک ماه اخیر

آرامش و ثبات نسبی در برخی مبادی توأم با برخی تخفیف‌ها یا کاهش قیمت‌ها در تمامی حوزه‌های بازار داخلی کشور در هفته گذشته حکمفرما بود که به احتمال زیاد در بازار هفته جاری نیز تداوم داشته باشد.

آهن پرایس: بازار آهن در هفته گذشته به طور کلی در ثبات و آرامش بود و غیر از نوسانات جزئی در برخی محصولات فولادی، نرخ روز آهن آلات تغییر چندانی نداشت و اگر اتفاق جدیدی در بازارهای داخلی و خارجی رخ ندهد هفته جاری نیز اوضاع به همین منوال خواهد بود.

بازار ارز هم از ابتدای هفته با حفظ کانال 31 هزار تومانی نوسانات محدودی داشت، اما در پایان هفته کمی افزایشی شد، به طوری که قیمت دلار روز پنجشنبه کانال 31 هزار تومانی را رد کرد و در بازار آزاد حدود 32 هزار و 100 تومان معامله شد. شاید بتوان دلیل صعودی شدن نرخ ارز در پایان هفته را به سفر اخیر جو بایدن به خاورمیانه و اخبار حواشی مذاکرات احیای برجام نسبت داد.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

در اوضاع آرام بازار آهن و فولاد، قیمت روز میلگرد آجدار نوسانات متعددی را تجربه کرد، به طوری که علاوه‌بر کاهش 100 الی 200 تومانی در برخی از شرکت‌ها و ثبات در بسیار از کارخانه‌ها، افزایش 50 الی 100 تومانی را نیز در شماری از مبادی فروش تجربه کرد. به طور کلی می‌توان گفت در یک ماه اخیر قیمت میلگرد آجدار سایز 14، به حدود 17 هزار و 537 تومان رسید که بیانگر کاهش هزار و 453 تومانی نرخ این محصول است.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی روز پنجشنبه در غالب شرکت‌ها ثبات داشت اما در یک ماه اخیر این محصولات با کاهش تقریبی 629 تومانی همراه بودند، همچنین نرخ روز پروفیل و قیمت روز لوله داربستی، گازی و ... نیز مانند سایر محصولات فولادی با ثبات همراه بودند، اما به طور کلی در یک ماه گذشته نرخ پروفیل از 25 هزار و 571 تومان به 23 هزار و 350 تومان کاهش پیدا کرده است.

قیمت روز تیرآهن هم کم و بیش در نوسان بود به طوری که در بخش کیلوفروشی علاوه‌بر افزایش 50 تومانی در چند شرکت، مابقی کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند، همچنین در بخش کیلوفروشی نیز در کنار ثبات غالب کارخانه‌ها، حدود 20 الی 40 هزار تومان شاخه‌های پرفروش کارخانه ذوب آهن اصفهان با کاهش قیمت همراه بود.

قابل ملاحظه است که نرخ مقاطع فولادی در بازار تقریبا ثابت اعلام شد اما روز سه‌شنبه نرخ شمش و اسلب با کمی افزایش قیمت همراه بود، با این حال احتمال دارد با توجه به اوضاع بازار جهانی و عدم افزایش نرخ مواد اولیه و نرخ سوخت، در هفته جاری نیز روال بازار با ثبات همراه باشد.

همچنین تعطیلی روز دوشنبه نیز به سکون بازار آهن دامن می‌زند به طوری که طبق اطلاعیه Fastmarket که متال بولتن زیرمجموعه آن است، به‌دلیل تعطیلی عید قربان و غدیر در بازارهای کشورهای مسلمان اخبار قابل توجهی نیست و بازار‌ها اغلب بدون تغییر و نوسان هستند.

در این میان کاهش تقاضا برای فولاد، نرخ سنگ آهن را به زیر 100 دلار رسانده است که عمده‌ترین دلایل آن تزلزل اقتصاد چین و بحران در بخش املاک این کشور به شمار می‌رود؛ البته شیوع مجدد کرونا و اعمال قرنطینه گسترده، جنگ اوکراین و افزایش تورم نیز خود مزیت بر علت است که خسارت‌های زیادی به این صنعت وارد کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تلاش برای تحریک بازار آهن

هر چند کشور ما به دلیل تحریم‌ها چندان از عوامل جهانی تأثیر نمی‌گیرد اما کاهش صادرات محصولات فولادی و ارزآوری کشور و همچنین گسترش رکود در بازار فولاد از تبعات این عوامل است؛ زیرا با کاهش صادرات مردم فشارهای بیشتری را متحمل می‌شوند، تورم بیش از پیش افزایش می‌یابد و در نتیجه رکود تشدید می‌شود که این امر به کاهش گردش پول و فلج شدن بازارها منتهی می‌شود.

براساس گزارش‌ها امروز حدود یک میلیون و 539 هزار و 380 تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی از قبیل ناودانی، میلگرد، شمش بلوم، تیرآهن، سنگ آهن و ... است. گفتنی است از این میزان حدود 37 هزار و 200 تن به عرضه شمش اختصاص دارد که نرخ پایه آن 15 هزار و 421 تومان در نظر گرفته شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)