تلاش برای تحریک بازار آهن

تلاش برای تحریک بازار آهن

هفته جاری با تعطیلی اول هفته و هفته آینده، روندی ثابت داشت و ضعف تقاضا بسیار چشمگیر بود از همین رو تولیدکنندگان سعی در افزایش قیمت‌ها داشتند و برخی نیز قیمت دوم اعلام کردند اما با توجه به وضعیت فعلی بازار آهن و فولاد، این تلاش چندان ثمربخش نبود و تحرک خاصی در بازار ایجاد نشد.

آهن پرایس: همانطور که پیش‌بینی می‌شد این هفته بازار تا پایان هفته نسبتا آرام بود و نوسانات چندانی در قیمت روز آهن آلات مشاهده شد اما روز گذشته بازار میلگرد آجدار و تیرآهن برخلاف فضای کلی بازار آهن و فولاد نوسانات متعددی را تجربه کردند.

بازار ارز نیز تغییر قیمت محسوسی نداشت و همچنان در کانال 31 هزار تومانی در نوسان بود. روز در پایان روز گذشته نرخ دلار با کمی افزایش به نزدیکی کانال 32 هزار تومانی رسید و در بازار آزاد حدود 31 هزار و 820 تومان معامله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

براساس آمارموجود از بازار آهن غالب محصولات فولادی روز گذشته نسبتا بدون نتغییر قیمت عرضه شدند اما قیمت روز میلگرد آجدار نوسانات متعددی را تجربه کرد، به طوری که برخی کارخانه‌ها حدود 100 الی 200 تومان کاهش داشتند و برخی کارخانه‌ها نیز حدود 100 الی 200 تومان قیمت‌ها را افزایش دادند و در عین حال بسیاری از مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند. روز گذشته نرخ متوسط میلگرد آجدار در بازه 16 هزار و 600 الی 17 هزار و 700 تومان نوسان داشت.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها در چند شرکت نوسان کاهشی مشهود بود، اما نرخ روز پروفیل، قیمت لوله مانیسمان و انواع لوله‌ها روز گذشته در عمده مبادی فروش با کاهش قیمت 200 الی 300 تومانی عرضه شدند.

همچنین قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز با 200 تومان کاهش قیمت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه تغییر قیمت نداشت. قیمت روز تیرآهن علاوه بر ثبات در بخشی از بازار با افزایش 10 الی 30 هزار تومانی در شاخه‌های پرفروش همراه بود و تیرآهن کیلویی علاه‌بر افزایش قیمت در برخی مبادی که تا نزدیکی کانال 20 هزار تومانی رسیده بود، در برخی شرکت‌ها ثبات قیمت داشت.

همانطور که از آمار و ارقام موجود برمی‌آید روند کلی بازار با ثبات همراه بود و تنها برخی نوردکاران با هدف تحریک و افزایش تقاضا اقدام به افزایش جزئی قیمت‌ها کردند اما سایر مبادی کماکان بی‌تحرک و آرام بود. با وجود این همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد، عامل اثرگذاری که در حال حاضر توانایی تحریک قیمت‌ها در بازار آهن را داشته باشد، مشاهده نمی‌شود و با توجه به تعطیلی که هفته آینده در پیش داریم احتمال دارد اوضاع بازار طبق روال همین هفته باشد و نوسانات چشمگیری رخ ندهد.

بر اساس گزارش‌های موجود از تالار صنعتی بورس کالا، از 108 هزار و 666 تن محصولات فولادی عرضه شده، حدود 69 هزار و 911 تن از آن مورد معامله قرار گرفت. از این میزان حدود 53 هزار و 896 تن به میلگرد اختصاص داشت که با نرخ 15 هزار و 476 تومانی، حدود 2/6 درصد آن معامله شد. از میان کل محصولات عرضه شده غیر از ورق قلع‌اندود که بدون تقاضا بود، مابقی محصولات به تابلوی معاملات راه پیدا کردند.

با توجه به تجربیات موجود به نظر می‌رسد از آنجایی که برخی از خریداران بورسی خود در بازار فروشنده هستند، هر چقدر تقاضا در بورس کالا افزایشی باشد، از فشار تقاضا در بازار آزاد کم شده و به فشار عرضه اضافه می‌شود، در نتیجه می‌توان گفت استقبال از عرضه‌های بورس کالا به سود مصرف‌کنندگان بازار خارج از بورس کالا خواهد بود.

ایجاد نهاد نظارت بر بروس کالا

قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس و تبعات آن همیشه مورد انتقاد فعالان این حوزه بوده است و با مخالفت‌هایی همراه بوده است، در همین زمینه حسین نایب فعال بازار فولاد اظهار کرد: سیاست‌ها و قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا شیوه‌ای نادرست است به طوری که برخی به عرضه‌های مهندسی شده با قیمت‌های مارجین شده اقدام می‌کنند که فقط در پی تأمین منافع افراد خاصی است.

وی در ادامه گفت: تعیین قیمت درست و عادلانه در زنجیره فولاد امری ضروری است، به همین جهت وزارت صمت می‌تواند نظارت بر قیمت‌ها را خود بر عهده بگیرد.

نایب تصریح کرد: عرضه شمش در هفته جاری به حدود 89 هزار تن کاهش یافته بود درحالی که حجم این محصول در عرضه‌های قبل حدود 270 هزارتن بود، بنابراین ای نوع عرضه‌ها به نظر درست نیست و باید کنترل و بررسی شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افت جهانی تقاضای فولاد

این فعال صنعتی در ادامه افزود: با توجه به عرضه‌های مهندسی شده بورس کالا و نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی، وجود یک نهاد نظارتی ضروری می‌نماید که خود وزارت صمت می‌تواند این نهاد ناظر باشد.

وی در پایان تأکید کرد: قیمت‌گذاری در بورس کالا امری نادرست است و برای جلوگیری از این روند با نهاد نظارتی تعیین و به درستی و با جدیت نحوه قیمتگذاری‌ها رصد شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)